menuMENUHledat

7 úskalí autonomního řízení, které bude nutné překonat

28.06.2017 09:16 | Zdroj: Obrázek:investors.com
7 úskalí autonomního řízení, které bude nutné překonat

Elon Musk slibuje plně autonomní vozidla již příští rok. Jeho tým na tom usilovně pracuje ve dne v noci a nedávno si na to najal i špičkového specialistu přímo ze Stanfordu. Jenže jaká jsou vlastně hlavní úskalí, se kterými si musí Tesla poradit?


Koho zabít

Asi nejznámějším úskalím je problém Sofiiny volby – koho má autonomní automobil zabít nebo zmrzačit, když už nejde situaci zvládnout. A plejáda problémů je zde opravdu široká – posádka vs. dítě v kočárku před autem, dva staří lidé vs. dítě na přechodu, narazit do školního autobusu a zachránit posádku, nebo to vzít do zdi, atd.

Rozhodnutí, která dnes běžně v krizových situacích dělají lidé a s odpovědností za ně se pak vyrovnávají celý život bude muset dělat počítač, respektive programátor. Někdo prostě musí vymyslet, podle jakého algoritmu budou autonomní auta lidi zabíjet.

Přesné čtení značek

Mnohem častější problém však bude obyčejné čtení dopravních značek. I s tímhle problémem si mnohdy lidští řidiči nejednou lámou hlavu. Typicky rychlostní limity obsahují doplňkové značky, za jakých okolností platí a ty jsou mnohdy textové a v různých jazycích – dle času, dle ročního období, při dešti, při sněžení, pro vybranou kategorii vozidel atd. Možností je opravdu mnoho.

Další problém se značkami je ten, že ne vždy zůstávají v originální nepoškozené formě. Nezřídka bývají terčem sprejerů a různých vtipálků. Jejich čitelnost však mohou zhoršovat i různé keře před nimi apod. A stát se může i to, že třeba před značkou začátek obce stojí náklaďák, nebo tu značku někdo prostě ukradne. Přesto by autonomní auto v obci nemělo jet 90 km/h.

Jízda podle čar

A značky nejsou jen ty svislé. Specialitou českých silnic je výtvarné umění v oblasti vodorovného značení. Nové čáry, staré čáry, dočasné čáry, chybějící čáry, téměř nečitelné čáry a pak samozřejmě lahůdka v podobě šipek na silnici v rozporu se svislým značením. A to ještě nemluvíme o čarách, které nejsou vidět pro sníh a led, či hlubokou vodu. S tím vším si autonomní vozidla úrovně 5 budou muset umět poradit a nebudou to mít rozhodně jednoduché.

Článek pokračuje na další straně.
Nahoru