menuMENUHledat

Autobusy na elektřinu do 10 let ovládnou trh, jsou levnější než diesel a CNG, říká CEO Proterry

22.02.2017 13:10 | Zdroj: electrek.co, proterra.com
Autobusy na elektřinu do 10 let ovládnou trh, jsou levnější než diesel a CNG, říká CEO Proterry

Proterra je u nás vcelku neznámý americký výrobce elektrobusů. Na trhu působí již od roku 2004 a v současné době nabízí už druhou generaci svých elektrobusů. Ty dnes brázdí ulice celkem tří desítek amerických měst. A CEO Proterry, Ryan Popple, teď říká, že jeho elektrobusy jsou levnější než autobusy na naftu či dokonce zemní plyn.

Elektrobusům patří budoucnost

Jasně, pokud řídíte firmu, která vyrábí elektrobusy, je logické, že řeknete cokoliv, co by vám je mohlo pomoci prodat. Jenže v elektrobusech nevidí budoucnost jen za velkou louží.

Do vývoje vlastních elektrobusů masivně investuje i Evropská unie, koncern ABB ale i jedna z největších čínských automobilek BYD. A CEO Proterry teď říká, že do roku 2025 bude většina prodaných autobusů mít elektrický pohon a od roku 2030 už všechny prodeje přepravním společnostem prý opanují právě elektrobusy.

Kdo je vlastně Proterra?

Proterra je firma, která letos v lednu získala zakázku na 73 elektrobusů pro Seattle, kterou oznámila jen krátce poté, co do ni neznámý investor vložil 140 milionů dolarů. Proterra je také firma, která si najala bývalého zaměstnance Tesly, a to nikoho menšího než Grega Reichowa, bývalého viceprezidenta pro výrobu.

A konečně Proterra je firma, jejíž tržby meziročně narostly o 220 % a která byla schopná vyvinout elektrobus Catalyst E2 s úctyhodným dojezdem 970 km (603 mil), což stačí i pro příměstskou dopravu.

Mohou být elektrobusy levnější?

Ryan Popple, který do Proterry přišel také z Tesly, a to z pozice finančního manažera, říká, že elektrobusy nevyhrají kvůli ekologii, ale čistě kvůli penězům. Minimálně v případě nákladů na palivo má k tomu Proterra připravenu i silnou argumentaci. S jejími elektrobusy vyjde jedna ujetá míle na 0,19 USD, zatímco u hybridního autobusu je to 63 centů, u autobusu na CNG 74 centů a u autobusu na naftu dokonce 74 centů, tedy téměř čtyřnásobek!

O srovnání pořizovacích nákladů a dalších provozních nákladů (zejména na údržbu) však firemní web mlčí. Firma jen dodává, že její elektrobusy mají o třetinu méně součástek než tradiční autobusy, což logicky hraje ve prospěch jejich životnosti.

 

Nahoru