menuMENUHledat
csen

Autopilot Tesly se potichu mění, sbírá mnohem více dat

13. 11. 2017 | Autor: MSO | Zdroj: Tesla Motors Club, Futurism, Zdroj obrázku: Tesla.com
Autopilot Tesly se potichu mění, sbírá mnohem více dat

O tom, že Autopilot 2.0 využívá ke svému fungování sběr dat z reálného provozu ze všech Tesel, která pak prožene neuronovou sítí, jsme vás již informovali. Teď se ale ukazuje, že Tesla razantním způsobem rozšiřuje data, jež se v tomto „stínovém modu“ sbírají. Zprávu o změnách přinesl známý „Tesla hacker“ Verygreen.

Inovovaný Autopilot skutečně existuje

Uprostřed léta, s příchodem Modelu 3, se vyrojily spekulace o vylepšeném hardwaru Autopilota. Autopilot HW 2.5, jehož existenci Tesla oficiálně připustila, ale krotila nadšení z míry vylepšení, by podle všeho měl mít navýšený výpočetní výkon díky další palubní GPU. Stávající Autopilot 2.0 však – soudě podle zkušeností z jeho reálného provozu – nedostatkem výkonu netrpěl. Nestávalo se, že by reagoval příliš pozdě nebo že by se rozhodoval špatně. Naopak byly známy případy, kdy zasáhl ještě dříve, než došlo ke skutečné nehodě před autem. Řadě odborníků a fanoušků tak už pár měsíců vrtalo hlavou, k čemu by onen navýšený výpočetní výkon měl sloužit. A teď je to už jasné.

Autopilot chce vědět, co se děje

Známý „Tesla hacker“ Verygreen se podíval na zub tomu, co vlastně nový Autopilot sbírá za data v tzv. stínovém režimu – tedy data, jež následně odesílá do centrály Tesly. Automobilka díky nim vylepšuje logiku všech Autopilotů, kterou přibližně jednou měsíčně na dálku aktualizuje. A Verygreen se nestačil divit.

Nově totiž přibyly parametry jako „zmatečné značení pruhů“, kterého by v Česku Tesla posbírala do sytosti, „svah nahoru/dolů“, „překážka“ a další. Verygreen si navíc všiml, že pokaždé, když se zachytí podobná situace, je do Tesly odeslán i snímek situace před vozidlem. Patrně proto, aby její inženýři mohli manuálně posoudit správnost hodnocení situace před autem. Verygreen však dodává, že snímek není odesílán vždy, ale jen někdy a od některých automobilů, včetně zachycení sousedních pruhů.

Verygreen si také všiml, že pokud je volant otočený nad určitý úhel při určité rychlosti, jsou místo pohledu z čelní kamery odesílány informace i z dalších tří kamer – z čelní fisheye kamery a bočních kamer umístěných v B sloupcích. Dohromady z nich jde totiž poskládat kompletní širokoúhlý výhled před auto. Verygreen do diskuse rovnou přispěl i pár snímky, které byly z jeho Tesly odeslány do centrály k posouzení. Jednalo se o snímky z průjezdu oblastí, kde probíhaly práce na silnici.

K čemu chce Tesla zrovna tyto údaje?

Nabízí se otázka, k čemu vlastně Tesla potřebuje sbírat a vyhodnocovat tyto dodatečné údaje. Odpověď je přitom jednoduchá – autonomní řízení úrovně 5. To Elon Musk slíbil už na příští rok. Má tedy co dělat. Aby bylo vozidlo schopné samo řídit v libovolných podmínkách, musí se dokázat zorientovat na silnici, ať se děje, co se děje, a přizpůsobit tomu i styl své jízdy. Třeba zpomalit při jízdě z prudkého kopce, správně se orientovat, když kromě původních bílých pruhů jsou na silnici nalepeny i dočasné žluté nebo když projíždí stavbou na silnici, kde se třeba pohybují dělníci.

Nový Autopilot 2.5 tak začal přímo na palubě vyhodnocovat, kdy by se něco podobného mohlo na silnici odehrávat, a data z toho, jak si živý řidič (případně i Autopilot) v této situaci počínal, včetně ilustračních statických fotografií, začal posílat do Tesly. Musk má přitom už jen rok na to, aby svůj původní slib plné autonomie naplnil. Právě tohle by mohla být cesta, která ho k tomu dovede.

Teslaautopilotautonomní
Nahoru