menuMENUHledat

Merkelová položila základní kámen německé „Gigafactory“

29.05.2017 14:02 | Autor: MSO | Zdroj: bloomberg.com, ecomento.tv, zdroj obrázku daimler.com
Merkelová položila základní kámen německé „Gigafactory“

Zvěsti o tom, že německé automobilky se chystají na elektrickou ofenzívu už nejsou žádným tajemstvím. Teď se do hry však vložila samotná spolková kancléřka Angela Merkel. U příležitosti položení základního kamene gigantické továrny na akumulátory v Kamenz, nedaleko Drážďan, prozradila, jak se spolková vláda dívá na budoucnost elektromobilů.

Továrna na akumulátory za půl miliardy eur

Továrnu na montáž li-ion akumulátorů primárně určených do vozidel v saské Kamenz, 50 kilometrů od Drážďan, nestaví nikdo jiný, než Daimler AG, tedy firma vlastnící Mercedes Benz i dnes už jen značku Maybach. Gigantická továrna má údajně spolknout rovných půl miliardy eur. Patřit má dceřiné společnosti Daimleru ACCUMOTIVE. Jedná se už o druhou továrnu na akumulátorů Daimleru a má být tou nejmodernější na světě. Je přitom jasné, že pokud Daimler investuje do něčeho půl miliardy eur, bude dělat vše pro to, aby se mu investice co nejdříve vrátila.

Merkelová při pokládání základního kamene poznamenala: „Jedná se o významnou investici do budoucnosti elektřinou poháněných automobilů. Vysoce výkonné baterie jsou nesmírně důležité pro další rozvoj elektromobility.“ Zdánlivě tedy neřekla nic překvapivého. Snad jen poodhalila, že Daimler by mohl ve své nové továrně přijít v oblasti li-ion akumulátorů s nějakou novinkou.  

Podobně velké továrny na li-ion akumulátory mají přitom brzy vzniknout i ve Švédsku, MaďarskuPolsku. Podíl evropských továren na výrobě li-ion akumulátorů se má dle Bloombergu během příštích pár let zdvojnásobit. I tak bude mít Evropa pouhých pět procent. Do teď držela a drží prim spíš JV Asie (zejména Jižní Korea, Japonsko a Čína) a díky Tesle začíná důležitou roli hrát i USA.

Mercedes se vrhne na Teslu

Nová továrna přitom rozhodně není prvním velkým krokem Mercedesu v oblasti elektromobility. Před pár měsíci, se Mercedes spolu s BMW, Audi, Porsche a americkým Fordem dohodli na vybudování sítě 400 dobíjecích stanic pro elektromobily. V březnu také Mercedes oznámil, že do pěti let představí 10 nových elektromobilů.

Milion elektromobilů v Německu do roku 2020 nebude

Mercedes, ale i Volkswagen a BMW, mají přitom velkou podporu na straně vlády a Angely Merkel. Ta původně chtěla, aby německé silnice do roku 2020 brázdil milion elektromobilů.

Díky značnému zpoždění německých automobilek v oblasti elektromobilů však na minulý týden v Berlíně na konferenci o elektromobilitě oznámila, že tento cíl nebude splněn. Předložila hned ale nový, poměrně realistický cíl, po německých silnicích by se do roku 2030 mělo prohánět šest milionů elektromobilů.

Německo nemá 6 milionů elektromobilů čím dobíjet

Otázka ovšem zní, kde budou tyto elektromobily „tankovat.“ Budování dobíjecích stanic jde zatím pomalu, oznámených 400 dobíjecích stanic by nestačilo ani pro jediný milion aut, a navíc německá elektrorozvodná síť už v tuto chvíli absolutně nemá kapacity nazbyt.

Podle aktuálních dat Fraunhofer-Institut für Solar Energiesysteme Německo musí už teď často elektřinu dokonce dovážet, byť jindy a ji zase potřebuje vyvést. Díky masivnímu podílu fotovoltaiky jsou však v importu a exportu elektřiny nepředvídatelné a velké a zejména sezónní výkyvy. Pokud Merkelová myslí svá slova vážně, bude muset tedy Německo urychleně začít investovat do nových zdrojů elektrické energie.

V roce 2023 budou elektromobily levnější než auta na benzín

To, že 6 milionů elektromobilů na německých silnicích během 13 let není žádnou utopií, potvrzuje i Bloomberg. Ceny li-ion akumulátorů rychle klesají. Podle informací společnosti Bloomberg klesly od roku 2010 dokonce na 27 % původních cen. Přitom právě akumulátory jsou zásadní položkou v ceně vozidla. Proto ty levnější mívají jen směšné dojezdy, v porovnání s auty na fosilní paliva.

Bloomberg však odhaduje, že právě díky boomu masivních „gigafactory“, které dosahují při výrobě li-ion akumulátorů značných úspor z rozsahu, se v roce 2023 protne klesající cena li-ion akumulátorů (a tím pádem i elektromobilů) s mírně rostoucí cenou (díky stále přísnějším emisním normám) benzínových aut. Od roku 2023 by tak elektromobily mohly být hypoteticky levnější než klasická auta.

 

 

Nahoru