menuMENUHledat
csen

SpaceX našla sponzora vývoje motorů pro BFR. Neuvěříte, kdo jím je!

25. 10. 2017 | Zdroj: Obrázek: www.flickr.com/photos/spacex/
SpaceX našla sponzora vývoje motorů pro BFR. Neuvěříte, kdo jím je!

Ještě to není ani měsíc, co Elon Musk představil novou generaci nosných raket BFR a svůj plán přistát se dvěma vesmírnými loděmi BFS do roku 2024 na Marsu, a už je jasné, kdo zaplatí vývoj unikátního raketového motoru. SpaceX na něj obdrží celých 40 milionů dolarů. Dokončit ho však musí do 30. dubna 2018. A tím sponzorem je…

Vývoj motorů pro BFR zaplatí americké letectvo

Krátký odstaveček v tiskové zprávě amerického ministerstva obrany z minulého týdne prozrazuje nemyslitelné. SpaceX sehnala štědrého sponzora, který jí pomůže s vývojem nového raketového motoru pro BFR. Ten má využívat kombinaci stlačeného tekutého kyslíku a tekutého metanu. BFR má mít takových motorů celkem 42, téměř jak ze Stopařova průvodce po galaxii.

Štědrým sponzorem, který věnoval SpaceX až podezřele přesnou částku 40 766 512 dolarů, není nikdo jiný než americké letectvo, jež tento motor potřebuje pro svůj program Evolved Expendable Launch Vehicle. Ten začal fungovat v devadesátých letech minulého století a jeho cílem je zlevnit dopravu družic amerického ministerstva obrany na oběžnou dráhu a zvýšit její spolehlivost. Díky tomuto programu již vznikly rakety Delta IV, Atlas V a samozřejmě Falcon 9 od SpaceX. Takto přesná částka přitom značí, že letectvo jde SpaceX na ruku a mohlo by tak doplatit veškeré náklady, které SpaceX potřebuje k dokončení vývoje motoru. Ten už úspěšně prošel prvními testy, když byl zapálen na dobu 100 sekund ve zkušební laboratoři. Další plánovaný test má ukázat jeho chování při 20minutovém zážehu. Letectvo však chce funkční motor do konce dubna 2018. SpaceX tak bude mít napilno.

SpaceX získává jeden kontrakt za druhým

Objednávka z U. S. Air Force však není zdaleka jedinou, kterou teď SpaceX obdržela. Dokonce není ani jediná od americké vlády. NASA si totiž nedávno vzpomněla, že by ráda využila rakety Falcon 9 pro další zásobovací let na Mezinárodní vesmírnou stanici (ISS). Tato mise by přitom měla proběhnout již v prosinci letošního roku, což by znamenalo, že SpaceX dostane brzy další finanční prostředky.

Peníze od amerického letectva a od NASA však nejsou jediné, které letos přistanou na účtech SpaceX. Ta si totiž plácla ohledně velkého kontraktu se sítí satelitních telefonů Iridium. Zpráva o tom se mimochodem objevila ve stejný den jako o financování z U. S. Air Force. Iridium pošle na orbitu svůj první satelit již 22. prosince letošního roku. Bude to první z celkem deseti satelitů, které se chystá na orbitu dopravit. Zbylých devět startů by mělo být dokončeno do poloviny roku 2018. Pro SpaceX to tak znamená obrovskou zakázku i přísun peněz, zejména uvážíme-li cenu, již inkasuje za jeden start.

Tu poodhalila další dobrá zpráva pro SpaceX, jež přišla ze soukromého sektoru. Konkrétně od izraelského provozovatele telekomunikačních satelitů Spacecom, který rovněž minulý týden oznámil, že se SpaceX podepsal kontrakt na vynesení dalších svých satelitů – konkrétně Amos-17 v roce 2019 a Amos-8 v roce 2020. Výše kontraktu má být až 62 milionů dolarů za jeden start. Pro SpaceX je to skvělá zpráva, protože při pokusu o vynesení družice Amos-6 skončila raketa Falcon 9 i samotná družice v plamenech. Budoucí spolupráce se Spacecom tak byla nejistá.

Mise na Měsíc i rychlé lety po naší planetě získávají reálné kontury

Je to neuvěřitelné, ale od oznámení Muskových ambiciózních plánů na osídlení Měsíce a Marsu firma získala obrovské množství zakázek. Ty pro Falcon 9 jí pomohou s financováním vývoje druhého stupně mezikontinentálních a zároveň vesmírných raket BFS, zatímco U. S. Air Force zaplatí rovnou „dovývoj“ pohonu pro nosné rakety BFR. SpaceX tak má skutečně našlápnuto k naplnění své vize.

Elon MuskSpaceXvýrobakrátké zprávyrychlostvýzkum
Nahoru