menuMENUHledat

Uber by se měl sloučit s Teslou a Musk by měl být CEO, myslí si investor

23.08.2017 12:08 | Zdroj: Obrázek: http:www.businessinsider.com
Uber by se měl sloučit s Teslou a Musk by měl být CEO, myslí si investor

Jason Calacanis, investor, který spolufinancoval vznik Uberu, v pátek reagoval na vývoj rozsáhlého soudního sporu Uberu s Waymo, divizí autonomního řízení Googlu, a nechal se slyšet, že by se Uber měl spojit s Teslou a v čele společného podniku by měl stanout Elon Musk.

Autonomní řízení je pro Uber jasnou budoucností, ale firma se kvůli němu dostala do zásadních problémů. Tesla přitom má řešení.

O co vlastně jde

Největším kamenem úrazu v případě Uberu jsou lidští řidiči. Zejména v USA čelí Uber opakovaným protestům a stávkám, které firma komunikačně nezvládá zrovna nejlépe a jež ji stojí značné prostředky. Jen za první letošní čtvrtletí prodělala 700 milionů dolarů, což investory už poněkud zneklidňuje. Na finanční a komunikační problémy Uberu přitom existuje jednoduché řešení – autonomní řízení. Kdyby auta Uberu mohla jezdit zcela bez řidiče, všechny problémy by byly pryč.

A skutečně, Uberu se před pár měsíci podařil obrovský skok v rozvoji autonomního řízení. Jenže se ukázalo, že za tím skokem stálo s největší pravděpodobností ne zcela čistě získané know-how společnosti Waymo, jež má v rámci struktur Googlu (respektive holdingu Alphabet) na starosti právě autonomní řízení.

Waymo investuje do budování know-how v oblasti autonomního řízení už mnoho let. Historie celého projektu sahá až do roku 2005. Není proto divu, že se Waymo ohradilo proti tomu, když někteří jeho bývalí zaměstnanci přešli k Uberu i s pár gigabajty firemních dat ohledně výzkumu autonomního řízení. A zatím to vypadá, že soud se pro Uber nevyvíjí zrovna nejlépe a že celý proces by cestu Uberu k autonomním „taxíkům“ mohl výrazně zpomalit. 

Tesla jako záchrana

Proto tedy v pátek Jason Calacanis, jeden z investorů Uberu, přišel s řešením. Chce zabít dvě mouchy jednou ranou – chybějícího CEO, který koncem června po řadě skandálů rezignoval, a chybějící technologii pro autonomní řízení. Uber by sloučil s Teslou a Elona Muska jmenoval generálním ředitelem nově vzniklé společnosti.

Pro Uber to zní jako perfektní řešení. Ale co pro Teslu? Připnout k sobě firmu, jež každý měsíc prodělá skoro čtvrt miliardy dolarů, by pro ni rozhodně nebyla výhra. Navíc když na problémech Uberu může jen vydělat.

Tesla jde Uberu po krku

Je tomu už devět měsíců, co Tesla naznačila, že nový Autopilot, který velice brzy zvládne autonomní řízení úrovně 5, bude zvládat i funkce sdílení automobilu. Tahle funkcionalita, označovaná jako Tesla Network, za zdmi Uberu rozhodně nevyvolala nadšení. Spíš naopak. Tesla totiž zároveň dodala, že Tesla Network nebude podporovat Uber a Lyft.

Když se pak novináři Elona Muska ptali, zda tedy Tesla chce jít přímo proti Uberu, odpověděl jim poněkud šalamounsky: „Zatím se o tom hovořilo jako o problému Tesla versus Uber. To ale není Tesla versus Uber, je to lidé versus Uber.“ Chtěl tím patrně naznačit, že jeho firma nechce na Tesla Network primárně vydělávat.

Možnost sdílet vlastní Teslu s příbuznými, kamarády či třeba sousedy a tím ji využít třeba v době, kdy sedím v kanceláři, aby odvezla babičku na nákup a vyzvedla děti ze školy, zní velmi lákavě. Tesla by tím totiž získala obrovskou konkurenční výhodu. Najednou by mnoha rodinám mohlo stačit i jediné auto. A že by pak nepotřebovali Uber? To Muska nezajímá. Jasona Calacanise však ano. A s postupujícím vývojem Tesly či sporem s Waymo ho to zřejmě zajímá čím dál víc.

Nahoru