menuMENUHledat

V Tesle se formují odbory, může za to 60 hodinový pracovní týden

20.02.2017 14:51 | Zdroj: Obrázek: electrek.co
V Tesle se formují odbory, může za to 60 hodinový pracovní týden

Elon Musk má problém. Ten problém se jmenuje United Auto Workers (UAW), americké sdružení odborářů z firem v oblasti automobilového průmyslu. Vše přitom začalo docela nevinně před 14 dny. Teď je z toho ostrá přestřelka mezi Muskem a UAW a vypadá to, že továrna ve Fremontu by opět mohla mít své odbory.

Hodně práce a úrazů za málo peněz

O tom, že v továrně Tesly ve Fremontu něco není úplně v pořádku, kolují zkazky už nějakou dobu. Indicii je totiž zvýšený počet pracovních úrazů. Magazín Electrek uvedl, že oproti průměru má být až čtyřnásobný. Mohou za to prý 60 hodinové pracovní týdny, které ve výrobě rozhodně bezpečnosti práce nepřidají. Zaměstnanci si už delší dobu stěžují také na nízké mzdy. Jisté problémy uznává i sám Musk. Ve Fremontu trvají prý už zhruba rok, od doby, kdy se zde vše začalo chystat na zahájení výroby pro Model 3. Teď už se to podle něj ale zlepšilo.

Moran, Jose Moran aneb najatý „agent“

Problémy však naplno vyplavaly na povrch až před 2 týdny, kdy Musk označil jednoho ze svých zaměstnanců za agenta odborů. Ten zaměstnanec se jmenoval Moran, Jose Moran. Musk doslova řekl: „Chápeme to tak, že tento chlapík dostal od UAW zaplaceno, aby se přidal k Tesle a agitoval za odbory. Ve skutečnosti tak nepracuje pro nás, pracuje pro UAW.“ To však není vše, jízlivě dodává: „Upřímně, tento útok vnímám jako morálně zcela nepřijatelný. Tesla je poslední automobilkou v Kalifornii, protože jsou zde tak vysoké náklady. UAW zabilo NUMMI (automobilku, která využívala továrnu ve Fremontu před Teslou) a její zaměstnance ve Fremontu nechala v roce 2010 napospas svému osudu. Nemají žádné důkazy.“

Válka už začala

Jose Moran, onen zmiňovaný „agent“ začal válku podáním žádosti o založení odborů. Prezident UAW, Dennis Williams, den po útoku od Elona Muska reagoval tiskovou konferencí, na které sdělil, že do Fremontu už vyslal své pracovníky, aby Jose Moranovi pomohli s vybudováním odborové organizace. Musk přitom asi tušil, že se založení odborů chystá, protože ho uvedl jako možné riziko ve své zprávě pro investory. Je to ale vcelku pochopitelné. UAW totiž Fremontskou továrnu měly pod kontrolou ještě před NUMMI, v dobách, kdy zde vyráběly General Motors či Toyota. Je tak v podstatě zázrak, že jim Musk odolával tolik let.

Co to znamená pro Teslu?

Odbory dozajista výrobu zdraží, přesně jak se Musk bál. Je těžko představitelné, že by byl dál tolerován 60 hodinový pracovní týden. Tesla tak bude muset najít stovky nových zaměstnanců. Při vztazích, které má Musk s Trumpem, by je však mohl zaplatit nějaký ten vládní grant. Horší to bude s dalšími aspekty působení odborů – zejména požadavky na nárůst mezd. O to dříve by však mohla stát evropská Gigafactory. Když ji Musk udělá jen o trochu větší, možná továrnu ve Fremontu nebude záhy ani potřebovat. Teď už jen, aby se chutí po odborech nenakazila také nevadská Gigafactory.

 

Nahoru