menuMENUHledat
csen

Zapomeňte na elektrotrucky. V USA teď frčí elektrotanky!

24. 10. 2017 | Autor: MSO | Zdroj: Defense News, Benning Army, Inside Evs, Marine Times, Vicor, Zdroj obrázku: istock.com
Zapomeňte na elektrotrucky. V USA teď frčí elektrotanky!

„Do deseti let budeme mít vojenské jednotky s plně elektrickými bojovými vozidly,“ uvedl Donald Sando, velitel Maneuver Center of Excellence americké armády ve Fort Benningu minulý týden na výročním zasedání velitelství U. S. Army. Jak bude vypadat elektrifikace bojových vozidel a dočkáme se jí dříve než třeba u tahačů?

Elektrifikace se dotkne jen vybraných bojových jednotek

Sando, který je v americké armádě zodpovědný mimo jiné za provádění analýz a experimentů manévrovacích jednotek, vývoj operačních konceptů a organizační návrhy, hned v úvodu odmítl, že by se elektrifikace měla týkat plošně všech vozidel pěchoty. Podle něj má bojová vozidla s elektrickým pohonem dostat pár vybraných jednotek. Přiznává totiž, že třeba nasazení bojových vozidel s elektrickým pohonem v Afghánistánu si nedovede představit. Aspoň ne bez vybudování vlastní elektrorozvodné sítě, což by veškeré operace neúměrně prodražilo.

Proč by měla mít vozidla s elektrickým pohonem pro armádu nějaký přínos? Kromě nesporných a neustále omílaných výhod, jako je okamžitě dostupný maximální výkon a obrovský krouticí moment, je to například absolutně tichý provoz nebo třeba schopnost „dotankovat“ kdekoliv, kde je funkční elektrorozvodná síť. To sice v typických válečných zónách není, ale velká část operací americké armády se už dávno přesunula do obydlených oblastí, kde běžně žijí a pohybují se civilisté.

Vojsko dostane novou generaci čistě elektrických tanků

Když Sando hovoří o elektrických bojových vozidlech, má na mysli všechny typy armádních vozidel včetně tanků. A jak má vypadat americké tankové vojsko za deset let? Sando říká, že je nesmysl jít cestou výměny pohonu u stávajících tanků Abrams. Místo toho vidí budoucnost ve zcela nové generaci elektrotanků s hmotností okolo 75 tun a vysokokapacitními akumulátory s rychlodobíjením ze standardních armádních 10 či 50 kW generátorů. Jen pro srovnání – Tesla u SuperChargerů nové generace podle některých spekulací přinese dobíjecí výkon přes 350 kW, tedy sedminásobek armádních generátorů.

První prototypy přijdou už za pět let

Sando nicméně hovoří o tom, že byť mu jde o elektrický pohon, zdrojem energie pro elektromotory nových tanků a bojových vozidel nemusí být pouze akumulátory. Hovoří totiž i o vodíkových článcích. Pokud se vám zdá, že Sando má na mysli jen nějaké nesmyslné nerealizovatelné sci-fi vize, jste na velkém omylu.

Právě vodíkové články se totiž již objevily v projektu SURUS, elektrické bojové autonomní platformy. Představila je společnost General Motors u svého plně funkčního prototypu obrněného autonomního vozu ZH2. Ten lze snadno proměnit v ambulanci, nákladní vůz nebo třeba po zuby ozbrojeného drona na čtyřech kolech. Jeho úkolem je pohybovat se na bojišti spolu s vojáky.

SURUS je vlastně mnohem větší verzí dalšího existujícího vozidla pro pěchotu – vozítka MAARS (Modular Advanced Armed Robotic System). To pro Američany vyvinula již v roce 2008 společnost Qinetiq a v jeho útrobách také dřímá elektrický pohon. MAARS přitom vydrží v akci osm až 12 hodin a je schopný se po bojišti pohybovat rychlostí až 11,3 km/h.

Sando navíc upozorňuje, že vývoj lehkých tanků s alternativním pohonem už dávno začal. Naráží zejména na program Next-Generation Combat Vehicle armádního Tank Automotive Research, Development and Engineering Center (TARDEC). Ten má do roku 2022 přinést armádě dva prototypy bojových vozidel pro dvoučlennou posádku a šest přepravovaných vojáků vybavených 50mm kanonem. Sando věří, že budou mít elektrický, vodíkový či aspoň hybridní pohon. Ostatně společnost Vicor už se intenzivně zabývá vývojem vysokonapěťového stejnosměrného pohonu právě pro tento projekt.

 

elektromobilitaUSA
Nahoru