menuMENUHledat

Závodní Tesla si podá i Formuli 1

18.01.2017 16:16 | Zdroj: electrek.co, zdroj obrázku: electricgt.co
Závodní Tesla si podá i Formuli 1

Organizátoři první série závodů elektromobilů Electric GT Championship konečně představili veřejnosti auta, se kterými se bude závodit. Vše je nakonec jinak! Závodní Tesla zvládne z 0 na 60 mph za pouhých 2,0 s, o 0,3 sekundy rychleji než Bugatti Chiron a o 0,1 s rychleji než vozy Formule 1! Jak toho inženýři šampionátu dosáhli?

Nejostřejší základ

Když organizátoři Electric GT Championship ohlašovali, že chtějí upravovat Tesly P85+, znělo to divně. V té době totiž už na trhu byla Tesla P100D i se svým Ludicrous módem. Ukázalo se, že to ale byla jen kamufláž. Závodní Tesly mají jako základ skutečně model P100D, včetně těžkého 100 kWh akumulátoru, který sám o sobě váží téměř 351 kg. Pohonné ústrojí vozu poladili inženýři šampionátu na výkon 778 koní a krouticí moment 995 nm. Oproti Bugatti Chiron s téměř dvounásobně větším stádem celkem 1 500 koní a kroutícím momentem 1 600 Nm (od 2 000 otáček) to vypadá směšně, jenže u elektromobilu, který si na maximální kroutící moment i výkon sáhne ihned to prostě stačí!

Rychlejší než Formule 1

V kombinaci s pneumatikami Pirelli z řady F1 - P Zero pro sucho (či Wet Tyres pro případ deště) je zrychlení závodní Tesly z 0 na 100 km/h o 13 % rychlejší než u Bugatti Chiron. Mimochodem, současné monoposty Formule 1 mají z 0 na 60 mph za 2,1 až 2,7 sekundy. V závodní Tesle byste jim tak ve startovní rovince ukázali záda.

Brutální dieta

Toho by však nešlo dosáhnout, kdyby si sériová P100D se svými 2 250 kg neprošla brutální dietou! Závodní verze zhubla o naprosto neuvěřitelných 500 kg! Při představení šampionátu se přitom hovořilo o dietě okolo 100 a víc kilogramů. Zajímavé přitom je, že ne zrovna lehký 17“ dotykový displej v kokpitu vozu, na rozdíl od sedaček, multifunkčního volantu, všech airbagů, krytu palubní desky, polstrování stropu a téměř čehokoliv dalšího, zůstal. To jen ukazuje, jak moc je s ním Tesla po provozní stránce spjata.

Rychlejší než silniční motocykly

Závodit se závodní Teslou rozhodně nebude pro každého. Zrychlení Tesly je takové, že se mu nevyrovná nejen Chiron a monoposty Formule 1, ale ani žádný z produkčních motocyklů. Kupříkladu letošní verze Yamahy R1 si dává z 0 na 100 za 2,6 sekundy. Potkat se s ní v závodní Tesle na červené, uvidíte jejího jezdce už jen ve zpětném zrcátku.

Jenže extrémní rychlení není „zadarmo.“ O tom by piloti Formule 1 mohli vyprávět. Řidič závodní Tesly se musí připravit, že hned ve startovní rovince na něj bude působit přetížení 1,36 G. Stokilový řidič si tak po prošlápnutí plynu bude rázem připadat o více než třetinu těžší. V zatáčkách či klesáních s maximální akcelerací se toto přetížení bude ještě zvyšovat. V šampionátu Electric GT se tak bude na co koukat!

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Elon Musk strávil v čele Tesly více než devět let. Původně s ní přitom neměl mít nic společného. V roce 2004 tam vstoupil jen jako jeden z investorů. Na ředitelskou židli se dostal v roce 2008 po zásadní neshodě s původními zakladateli Tesly ohledně vzhledu interiéru. Zakladatelé (a tím pádem i bývalý CEO) odešli a Musk se chtě nechtě musel chopit ředitelské funkce. Teď už by z ní možná měl odejít. Muskova práce v Tesle je u konce Když se Musk rozhodl investovat do Tesly, předsevzal si, že světu ukáže, že elektrický sporťák může být rychlý, zábavný a nabízet kvalitní interiér. Chtěl tak získat finanční prostředky na masovější luxusní elektromobil – budoucí Model S. A to se mu podařilo. Model S však měl pomoci pouze získat prostředky na masivní rozšíření elektromobilů, na výrobu dostupného auta, kterého by se ročně prodaly stovky tisíc kusů. Tímto automobilem je Model 3 s více než půl milionem předobjednávek. Jenže teď nastupuje fáze optimalizace výroby, logistiky, pečlivého řízení nákladů a tak dále. Proto si také Tesla loni najala Petera Hochholdingera, špičkového odborníka na řízení výroby, kterého přetáhla z Audi. Muskova role byla vždycky vizionářská, i když pro svůj mikromanagement se rozhádal se zakladateli Tesly i s mnohými dalšími zaměstnanci, jimž říkal, co a jak přesně mají dělat, i když nebyl jejich přímým nadřízeným. Jenže teď, když se z Tesly oficiálně stává seriózní velkoobjemová automobilka, je možná načase přenechat výrobu profesionálům. Proč? Vizionáře každodenní rutina zabíjí Příštích několik měsíců, jež Musk označil za výrobní peklo, bude o všem, jen ne o vizionářském přístupu. Bude to optimalizace rutiny. Kaizen, jak tomu kdysi říkala Toyota, tedy systém neustálého zlepšování výroby často po těch úplně nejmenších kouscích. Ostatně existuje velké množství firem, které se živí třeba tím, že změní v automobilce rozmístění nářadí u pracovníků jedné malé části výrobní linky a automobilce tak ušetří desítky milionů ročně. To ale není nic pro vizionáře. Je to tvrdá práce matematického modelování. Elon Musk však byl a stále je tím, kdo se chtěl dostat na Mars. To díky Marsu se také objevil v Tesle. Není tam kvůli tomu, že by byl odborníkem na automobilový průmysl, logistické či výrobní systémy či na retailový prodej aut. Je tam proto, že zakladatelé Tesly si s ním náhodou na jedné konferenci v roce 2000 potřásli rukou. Teď je ale možná čas vrátit se zpět k misi na Mars. Musk má na víc než na šéfování automobilce Podívejte se, kdo dnes vede automobilky – třeba Toyotu, Ford, Volkswagen či Nissan, reálně největšího konkurenta Tesly. Znáte jejich jména? Patrně ne. Jsou to totiž manažeři, ne vizionáři. Nikdo z nich nechce na Marsu stavět milionovou metropoli, nikdo z nich nechce dávat auta na skateboardy a budovat 3D tunelové systémy pod městy, nikdo z nich nechce strkat lidi do vakuového potrubí a nahradit tak leteckou dopravu. Mimochodem právě hyperloop už je tím konceptem, u kterého Musk oficiálně uznal, že nemá dostatečnou časovou kapacitu, a jeho vývoj svěřil jiným. Třeba to vyjde, třeba nikoliv. Určitě ale na světě bude existovat víc zkušených generálních ředitelů automobilek než lidí schopných dotáhnout hyperloop do produkční reality. A právě proto by se Elon Musk možná měl z Tesly stáhnout. Má mnohem větší potenciál než být generálním ředitelem automobilky, která chce velikostí své roční produkce někdy do roku 2020, když všechno půjde naprosto ideálně, začít pozvolna dohánět Škodu Auto.   

ELON MUSK

 (R)evoluční elektromotor od Tesly. Přinese novou éru automobilového průmyslu?

(R)evoluční elektromotor od Tesly. Přinese novou éru automobilového průmyslu?

Model 3 přinesl zcela nové konstrukční řešení elektromotoru, které je dle některých klíčem k budoucímu úspěchu nejen společnosti Tesla, ale znamená příchod doby elektrické do automobilového průmyslu.

VIDEA

Nahoru