menuMENUHledat
banner

Výzkumník Tesly radí, jak nabíjet Li-ion akumulátory

06.09.2017 15:36 | Autor: MSO | Zdroj: Twitter, Battery University, Youtube, Zdroj obrázku: Tesla.com
Výzkumník Tesly radí, jak nabíjet Li-ion akumulátory

Možná to znáte ze světa spotřební elektroniky. Pořídíte si nový telefon a po roce už jeho akumulátor nevydrží to, co dřív. Jeho kapacita začne radikálně klesat. U Tesly je to ale jiné. Případ finského taxikáře, jehož Model S ujel 400 tisíc kilometrů a kapacita akumulátoru klesla za tu dobu o pouhých 7 %, je toho příkladem. Jak toho dosáhnout?

Jak dobíjet Teslu?

Fanoušek Tesly Mike Freedom dlouho uvažoval nad tím, jak nabíjet svůj Model X, aby mu akumulátor vydržel co nejdéle. Elon Musk se k této otázce vyjádřil v roce 2014 na Twitteru, když doporučil zákazníkovi, který při denním dojíždění spotřebuje jen polovinu kapacity svého akumulátoru pro denní dobíjení, pohybovat se v rozmezí 30 % až 80 % jeho kapacity. Jenže to není univerzální odpověď. Stejně tak se dá narazit třeba na obecnou radu, že je optimální, aby se stav nabití Li-ion akumulátoru pohyboval mezi 25 % a 75 %.

Mike Freedom proto kontaktoval vědce Jeffa Dahna, který vede pro Teslu výzkum Li-ion akumulátorů a stojí za celou řadou patentů v této oblasti. Jeho hlavní výzkum se soustředí na vývoj nových typů elektrod, jež by vydržely vyšší počty nabíjecích cyklů. Původně Li-ion začínal s tisícem cyklů, což by pro majitele elektromobilů rozhodně nebylo dost. Za tři roky by totiž bylo po akumulátoru.

Nabíjejte jen na 70 %

A Jeff Dahn Mikovi odepsal – správně by měl akumulátor nabíjet jen na 70 % jeho kapacity, a navíc ho nabíjet jen tehdy, když bude potřebovat delší dojezd. Je přitom zajímavé, že Jeff Dahn se v tomto názoru liší od celé řady výrobců zařízení s Li-ion akumulátory, kteří obvykle doporučují dobíjet na maximálně 90 % kapacity. Vlastně i Tesla samotná to doporučuje.

Li-ion akumulátorům však škodí i přílišné vybíjení. Úplné vybití je může nenávratně zničit a za spodní hranici „zdravého“ vybití se obvykle označuje 20 %. Při 15 % má třeba většina telefonů i notebooků nastaveno upozornění na nutnost připojit nabíječku. Pokud to neuděláte, dostává akumulátor zbytečně zabrat a snižuje se tím do budoucna jeho kapacita.

Rychlonabíjení akumulátorům nesvědčí

Data z reálného provozu elektromobilů od Tesly ukazují, že za prvních 50 000 mil (80 467 km) přijde Tesla o 5 % svojí kapacity. Pak se pokles výrazně zbrzdí a u hranice 160 000 km lze počítat s poklesem o další 1 %. Finský taxikář se však dostal se svým Modelem S na 400 000 km a kapacita jeho akumulátoru klesla jen na 93 % té původní. Jeho Tesla však v životě neviděla Supercharger. A právě pomalé dobíjení podle mnohých názorů stojí za tímto skvělým výsledkem. Jeho Tesla už má za sebou navíc i oněch kritických 1 000 dobíjecích cyklů a rozhodně to nevypadá, že by byl akumulátor na odpis.

Nová data ukazují, že Tesla vydrží 25 let

Ben Sullins, který dal dohromady data zmíněná výše, však posbíral velký vzorek další dat a nedávno přišel s novou predikcí. Ta říká, že akumulátory Tesly by měly mít po 840 000 km 80 % původní kapacity. Celkovou životnost pak odhaduje na neuvěřitelných 25 let. Tedy pravděpodobně mnohem déle, než vydrží podvozek a pohonné ústrojí. Ale to ukáže až čas.

Prodlužte život svým Li-ion akumulátorům

Pokud tedy chcete prodloužit životnost svého akumulátoru třeba v notebooku či telefonu, volte pomalejší nabíjení, dobíjejte jen do 70 % kapacity a nevybíjejte ho pod řekněme 20 %. S takovou se však zejména u dnešních smartphonů moc velké výdrže nedočkáte. Tam, kde to jde (třeba u notebooků), je proto vždy lepší raději volit akumulátor s větší kapacitou a nevyužívat jeho celkových kapacitních možností, pakliže to opravdu není nutné.

Nahoru