menuMENUHledat
csen

Produkční peklo s Modelem 3 se chýlí ke konci, Tesla už ví, jak na to

08. 11. 2017 | Zdroj: Obrázek: www.tesla.com
Produkční peklo s Modelem 3 se chýlí ke konci, Tesla už ví, jak na to

Ještě před zahájením výroby Modelu 3 hovořil Elon Musk o tom, že Teslu čeká „produkční peklo“. Jeho předpověď se bohužel naplnila. Původní plán výroby 5 000 Modelů 3 týdně se letos už nenaplní. Musk však začal dělat vše pro to, aby ho stihl dodržet do konce prvního kvartálu 2018, jak slíbil investorům. V Tesle nezůstal kámen na kameni!

Manažer, který způsobil zpoždění, má padáka

Jon Wagner, který v Tesle pracoval jako šéf týmu pro návrh a výrobu battery packů, tj. kompletů jednotlivých Li-ion článků, jež se následně instalují do vozidel či Powerwallů a Powerpacků, dostal výpověď. Tuto informaci přinesl internetový portál Jalopnik, který dodal, že Wagner toho měl ve skutečnosti v Tesle na starosti trochu víc. Byl totiž také dočasným ředitelem výroby baterií, karoseriíCAD oddělení. Přitom právě dodávky battery packů a karoserií uvedla nedávná zpráva Tesly pro investory jako hlavní důvody zpoždění. Karosárna je schopná produkovat jen 500 karoserií Modelu 3 týdně. Původně jich přitom mělo být desetkrát tolik.

Samotný Jon Wagner na svém profilu uvedl, že v kalifornském Redwoodu rozjede start-up na výrobu akumulátorů a elektrických pohonů. Tomu se chce začít věnovat hned od prosince, kdy z Tesly definitivně odejde. Uvidíme, kým Musk nakonec nahradí tohoto manažera, který podle všeho nejvíce zodpovídá za zpoždění Modelu 3. Vůbec bychom se nedivili, kdyby se nakonec zapojil na pár měsíců sám. Stejně jako kdysi, když nebyl spokojený kvůli zpoždění u Roadsteru.

Procesy stojící za zpožděním battery packů se změní

Hlavním problémem se údajně stal příliš komplikovaný proces kompletace battery packů. Ty se sice doplňují automaticky, ale zavedení jejich automatizované výroby se razantně zkomplikovalo. První dvě zóny z celkem čtyřzónového procesu, které prováděli subdodavatelé, bylo totiž potřeba výrazně změnit. Soudě podle Wagnerovy výpovědi tato změna přišla patrně seshora a bohužel později, než bylo třeba. Teď už by však mělo všechno fungovat jinak a rychleji.

Tesla si koupila dodavatele výrobních strojů

A se změnou tohoto procesu by mohla souviset další velmi čerstvá zpráva. Časopis Seattle Times včera informoval, že Tesla koupila společnost Perbix. Její webové stránky přitom okamžitě zmizely z internetu a doména www.perbix.com je aktuálně přesměrovaná na web Tesly. Perbix byl poslední tři roky dodavatelem Tesly. Dodával stroje jak pro továrnu ve Fremontu, tak pro výrobu baterií v Gigafactory. StarTribune přitom dal pořízení Perbixu do přímé souvislosti s výrobou Modelu 3 a dodal, že důvodem, proč Tesla kupuje Perbix, nemusí být nutně jen její stroje, ale také tým celkem 150 velmi zkušených inženýrů. Ti by mohli Tesle pomoci s optimalizací výrobních procesů na výrobních linkách Modelu 3. 

Splní Tesla nový cíl ve výrobě Modelu 3?

Nezbývá tedy než si položit otázku, zda Tesla má šanci během necelých pěti měsíců změnit výrobu natolik, aby dosáhla původní plánované kapacity 5 000 Modelů 3 týdně. Při pohledu na stále klesající akcie Tesly už jí nic jiného nezbývá. Ty za poslední měsíc ztratily přes 15 % své hodnoty, a to patrně právě kvůli zpoždění Modelu 3. Elon Musk se však jen tak nezdává. Uvidíme, zda se mu podaří zvrátit zatím nepříliš šťastný rozjezd výroby modelu, který má Teslu dostat mezi středně velké automobilky.

 

Elon MuskTeslavozyelektromobilitaelektromobilRoadstertovárnaModel 3prodejvýrobakrátké zprávyrychlost
Nahoru