menuMENUHledat
csen

Boring Company se pustila do práce, první tunely budou v L. A. a ve Washingtonu

31. 10. 2017 | Zdroj: Obrázek:https://www.boringcompany.com/media/
Boring Company se pustila do práce, první tunely budou v L. A. a ve Washingtonu

Pouhý rok uplynul od doby, kdy Elon Musk ukázal světu svou vizi podzemních tunelů pro auta jezdící na vysokorychlostních „skatech“. Systémy tunelů pod městy měly podle něj přinést úlevu v přecpané povrchové dopravě. Teď už se jeho Boring Company pustila do práce. První tunel se úspěšně buduje v Los Angeles, na ten další už má firma povolení v D. C. Jak to bude dál?

Testovací tunel se výrazně prodlouží

Muskova vize tunelů, kde se auta prohánějí na speciálních skatech rychlostí 150 mil v hodině (240 km/h), má celou řadu zásadních háčků. Elon Musk si je toho vědom, a tak firma začala tím, že postavila testovací tunel nedaleko Los Angeles. Ten už ale nestačí, a tak ho Boring Company postupně prodlužuje. V srpnu dostala povolení na celkovou délku testovacího tunelu dvě míle (3,21 km). To je délka, při níž by už skaty s auty měly šanci nabrat maximální rychlost, o které Musk uvažuje, a zase z ní zpomalit. Stojí přitom za zmínku, že testovací tunel je vzdálen od losangeleského letiště, jen co by kamenem dohodil.

Testovací tunel by měl přinést odpovědi na celou řadu otázek ohledně aerodynamiky, samotného budování tunelu i odboček s výtahy, bezpečnosti, mechanického uchycení skatů i automobilů atd. Tím, že firma s jeho budováním začala už v předstihu, bude moci využít své razicí stroje následně na výstavbu „ostrých“ tunelů, zatímco v tom testovacím bude ještě dolaďovat důležité detaily.

První tunel povede z letiště v Los Angeles

Elon Musk už odhalil plán první trasy komerčního tunelu. Povede z mezinárodního letiště v Los Angeles paralelně s mezistátní dálnicí 405 na Route 101 (cca 20 mil / 32 km). Obrovské dopravní zácpy právě na této trase přitom údajně byly jedním z hlavních motivačních faktorů, které Muska vedly k tomu, že Boring Company založil.

Musk uvedl, že výtahy pro vjezd/opuštění tunelu budou umístěny zhruba každou jednu míli, což by skutečně odpovídalo tomu, že by se skaty s auty mohly v tunelu pohybovat Muskem deklarovanou rychlostí až 150 mil v hodině (240 km/h). Teoreticky by tak mohla cesta na letiště zabrat okolo 12 minut. V současné době po povrchu zabere v době mimo špičku více než dvojnásobek času.

Tunelu se brzy dočká i hlavní město USA

Musk, respektive Boring Company se však nechce soustředit jen na Los Angeles. Firma nedávno obdržela povolení od státu Maryland na vybudování 10,1 míle (16,3 km) dlouhého tunelu, který by měl propojit Baltimore s Washingtonem, D. C. Centra obou měst od sebe dělí 38,4 míle. Lze tedy předpokládat, že tunel by spojoval spíše jejich předměstí a odlehčil by tak přetížené čtyřproudé Baltimore-Washington Parkway, jež je víceméně přímou spojnicí center obou měst.

Úspěch Boring Company je pro Muska klíčový

Boring Company nutně potřebuje postavit aspoň jeden komerčnífunkční tunel. Ten bude muset vybudovat ze svých finančních prostředků. Jakmile však prokáže životaschopnost a reálné přínosy tohoto způsobu podpovrchové dopravy, rázem se jí otevřou dveře do tisíců světových metropolí. Přitom municipality často disponují velmi solidními finančními prostředky, platí řádně a včas a nejen u nás nechávají dodavatelům poměrně slušné marže. Pro Muskovo impérium by se tak Boring Company mohla stát velice dobrou dlouhodobou finanční injekcí, která by mohla pomoci financovat i jeho ambiciózní plány ohledně osídlení Marsu a Měsíce.

 

Elon MuskTeslavozyelektromobilitaelektromobilsamořídícíUSArychlostMarsautonomnívychytávky
Nahoru