menuMENUHledat
csen

Tesla letos šlápne do segmentu elektrických trucků, ale až po Modelu 3

08. 02. 2017 | Autor: Martin Zikmund | Zdroj: obrázek: electrek.co
Tesla letos šlápne do segmentu elektrických trucků, ale až po Modelu 3

Loni v červenci, když Elon Musk představil svůj Master Plan, Part Deux, byla řeč o projektu Tesla Semi a elektrickém tahači, který má světlo světa spatřit ještě letos. V listopadu Musk pustil pár dalších kusých informací a předevčírem na Twitteru potvrdil, že na Teslu Semi nezapomněl. Neujíždí ale Tesle vlak?

Má smysl dělat elektrický tahač?

Má. Potvrdila to už Scania se svými „trolejtrucky“. Elektrický pohon je schopen dosáhnout maximálního výkonu i krouticího momentu prakticky od nulových otáček. Tahač táhnoucí za sebou těžký přívěs plný nákladu přitom z kopce může velice efektivně využívat rekuperace energie. Při jízdě po rovince, díky de facto ustálené rychlosti, bude mít minimální spotřebu energie a do kopce se tolik nezapotí. Scania se proto dopočítala toho, že její náklaďáky při pohonu na elektřinu z trolejí mají o 50 % nižší spotřebu a o 80 až 90 procent nižší emise. Jenže budovat troleje nad všemi dálnicemi? Navíc nejvyšší emise budou mít kamiony beztak ve městech, při rozjezdech na semaforech. A tak tu máme projekt Tesla Semi.

Elektrické tahače, ráj start-upů

GGT Electric, Motiv Power Systems, Emoss, E-Force One, Nikola Motor – nezdá se, že by na poli elektrotahačů panovala dominance tradičních automobilek. Přesto tu některé najdeme, Nissan, který v případě tahačů zatím zůstal jen u konceptů, a čínský BYD, který je dotáhl až do produkční fáze. BYD T9 má však dojezd, a teď se podržte, 92 mil (148 km)! 

Velký problém u elektrotahače totiž bude s celkovou hmotností soupravy. Současné li-ion akumulátory bohužel nepřekypují zrovna energetickou hustotou a tahač přeci jen musí být schopen téměř neustálého provozu jen s krátkými přestávkami, což elektrickému pohonu moc nenahrává. Možná proto se tradiční výrobci věnují spíše „trolejtruckům“ než autonomním elektricky poháněným tahačům. 

Tesla Semi nemá být jen o pohonu elektřinou

Není tedy na Teslu trochu pozdě? Ostatní už mají funkční trucky, dokonce i své zákazníky, anebo aspoň roky testované prototypy, zatímco Tesla nemá vůbec nic. Ne, přesto pro Teslu není pozdě. Eletkrotahače potřebují revoluční akumulátor, nebo revoluční změnu konceptu. Musk přitom naznačil, že mu jde u tahačů hlavně o bezpečnost provozu. Tu v jeho pojetí reprezentuje Autopilot, a tam je Tesla hodně napřed. Tahač s jejím Autopilotem by byl nedostižný, protože nehody tahačů nejsou zrovna výjimečné a navíc mívají fatální následky. A co teprve, kdyby Musk dokázal prosadit tahač bez řidiče! Pak by totiž velkou část kabiny mohl napěchovat akumulátory, pokud by vůbec kabina byla potřeba. Model 3 je sice priorita, kvůli finanční stabilitě firmy, ale Tesla Semi, to bude teprve bomba!

 

 

Elon MuskTeslaelektrická dálniceModel 3akumulátorkrátké zprávy
Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Elon Musk strávil v čele Tesly více než devět let. Původně s ní přitom neměl mít nic společného. V roce 2004 tam vstoupil jen jako jeden z investorů. Na ředitelskou židli se dostal v roce 2008 po zásadní neshodě s původními zakladateli Tesly ohledně vzhledu interiéru. Zakladatelé (a tím pádem i bývalý CEO) odešli a Musk se chtě nechtě musel chopit ředitelské funkce. Teď už by z ní možná měl odejít. Muskova práce v Tesle je u konce Když se Musk rozhodl investovat do Tesly, předsevzal si, že světu ukáže, že elektrický sporťák může být rychlý, zábavný a nabízet kvalitní interiér. Chtěl tak získat finanční prostředky na masovější luxusní elektromobil – budoucí Model S. A to se mu podařilo. Model S však měl pomoci pouze získat prostředky na masivní rozšíření elektromobilů, na výrobu dostupného auta, kterého by se ročně prodaly stovky tisíc kusů. Tímto automobilem je Model 3 s více než půl milionem předobjednávek. Jenže teď nastupuje fáze optimalizace výroby, logistiky, pečlivého řízení nákladů a tak dále. Proto si také Tesla loni najala Petera Hochholdingera, špičkového odborníka na řízení výroby, kterého přetáhla z Audi. Muskova role byla vždycky vizionářská, i když pro svůj mikromanagement se rozhádal se zakladateli Tesly i s mnohými dalšími zaměstnanci, jimž říkal, co a jak přesně mají dělat, i když nebyl jejich přímým nadřízeným. Jenže teď, když se z Tesly oficiálně stává seriózní velkoobjemová automobilka, je možná načase přenechat výrobu profesionálům. Proč? Vizionáře každodenní rutina zabíjí Příštích několik měsíců, jež Musk označil za výrobní peklo, bude o všem, jen ne o vizionářském přístupu. Bude to optimalizace rutiny. Kaizen, jak tomu kdysi říkala Toyota, tedy systém neustálého zlepšování výroby často po těch úplně nejmenších kouscích. Ostatně existuje velké množství firem, které se živí třeba tím, že změní v automobilce rozmístění nářadí u pracovníků jedné malé části výrobní linky a automobilce tak ušetří desítky milionů ročně. To ale není nic pro vizionáře. Je to tvrdá práce matematického modelování. Elon Musk však byl a stále je tím, kdo se chtěl dostat na Mars. To díky Marsu se také objevil v Tesle. Není tam kvůli tomu, že by byl odborníkem na automobilový průmysl, logistické či výrobní systémy či na retailový prodej aut. Je tam proto, že zakladatelé Tesly si s ním náhodou na jedné konferenci v roce 2000 potřásli rukou. Teď je ale možná čas vrátit se zpět k misi na Mars. Musk má na víc než na šéfování automobilce Podívejte se, kdo dnes vede automobilky – třeba Toyotu, Ford, Volkswagen či Nissan, reálně největšího konkurenta Tesly. Znáte jejich jména? Patrně ne. Jsou to totiž manažeři, ne vizionáři. Nikdo z nich nechce na Marsu stavět milionovou metropoli, nikdo z nich nechce dávat auta na skateboardy a budovat 3D tunelové systémy pod městy, nikdo z nich nechce strkat lidi do vakuového potrubí a nahradit tak leteckou dopravu. Mimochodem právě hyperloop už je tím konceptem, u kterého Musk oficiálně uznal, že nemá dostatečnou časovou kapacitu, a jeho vývoj svěřil jiným. Třeba to vyjde, třeba nikoliv. Určitě ale na světě bude existovat víc zkušených generálních ředitelů automobilek než lidí schopných dotáhnout hyperloop do produkční reality. A právě proto by se Elon Musk možná měl z Tesly stáhnout. Má mnohem větší potenciál než být generálním ředitelem automobilky, která chce velikostí své roční produkce někdy do roku 2020, když všechno půjde naprosto ideálně, začít pozvolna dohánět Škodu Auto.   

VOZY TESLA

„Hnusným“ střešním panelům odzvonilo, Tesla představila designový skvost!

„Hnusným“ střešním panelům odzvonilo, Tesla představila designový skvost!

Když dceřiná firma Tesly – SolarCity – představila fotovoltaickou střechu, Elon Musk jasně deklaroval, že to není jediná forma fotovoltaických panelů pro střechy, kterou hodlá nabízet. Ve stínu revoluční technologické novinky však tahle zpráva poněkud zapadla. Teď se však Tesla připomněla! Na trh uvádí designové Solární panely, co vyvinula spolu s Panasonicem!

KRÁTKÉ ZPRÁVY

Nahoru