Tesla letos šlápne do segmentu elektrických trucků, ale až po Modelu 3

Tesla letos šlápne do segmentu elektrických trucků, ale až po Modelu 3
08. 02. 2017 | Autor: Martin Zikmund | Zdroj: obrázek: electrek.co

Loni v červenci, když Elon Musk představil svůj Master Plan, Part Deux, byla řeč o projektu Tesla Semi a elektrickém tahači, který má světlo světa spatřit ještě letos. V listopadu Musk pustil pár dalších kusých informací a předevčírem na Twitteru potvrdil, že na Teslu Semi nezapomněl. Neujíždí ale Tesle vlak?

Má smysl dělat elektrický tahač?

Má. Potvrdila to už Scania se svými „trolejtrucky“. Elektrický pohon je schopen dosáhnout maximálního výkonu i krouticího momentu prakticky od nulových otáček. Tahač táhnoucí za sebou těžký přívěs plný nákladu přitom z kopce může velice efektivně využívat rekuperace energie. Při jízdě po rovince, díky de facto ustálené rychlosti, bude mít minimální spotřebu energie a do kopce se tolik nezapotí. Scania se proto dopočítala toho, že její náklaďáky při pohonu na elektřinu z trolejí mají o 50 % nižší spotřebu a o 80 až 90 procent nižší emise. Jenže budovat troleje nad všemi dálnicemi? Navíc nejvyšší emise budou mít kamiony beztak ve městech, při rozjezdech na semaforech. A tak tu máme projekt Tesla Semi.

Elektrické tahače, ráj start-upů

GGT Electric, Motiv Power Systems, Emoss, E-Force One, Nikola Motor – nezdá se, že by na poli elektrotahačů panovala dominance tradičních automobilek. Přesto tu některé najdeme, Nissan, který v případě tahačů zatím zůstal jen u konceptů, a čínský BYD, který je dotáhl až do produkční fáze. BYD T9 má však dojezd, a teď se podržte, 92 mil (148 km)! 

Velký problém u elektrotahače totiž bude s celkovou hmotností soupravy. Současné li-ion akumulátory bohužel nepřekypují zrovna energetickou hustotou a tahač přeci jen musí být schopen téměř neustálého provozu jen s krátkými přestávkami, což elektrickému pohonu moc nenahrává. Možná proto se tradiční výrobci věnují spíše „trolejtruckům“ než autonomním elektricky poháněným tahačům. 

Tesla Semi nemá být jen o pohonu elektřinou

Není tedy na Teslu trochu pozdě? Ostatní už mají funkční trucky, dokonce i své zákazníky, anebo aspoň roky testované prototypy, zatímco Tesla nemá vůbec nic. Ne, přesto pro Teslu není pozdě. Eletkrotahače potřebují revoluční akumulátor, nebo revoluční změnu konceptu. Musk přitom naznačil, že mu jde u tahačů hlavně o bezpečnost provozu. Tu v jeho pojetí reprezentuje Autopilot, a tam je Tesla hodně napřed. Tahač s jejím Autopilotem by byl nedostižný, protože nehody tahačů nejsou zrovna výjimečné a navíc mívají fatální následky. A co teprve, kdyby Musk dokázal prosadit tahač bez řidiče! Pak by totiž velkou část kabiny mohl napěchovat akumulátory, pokud by vůbec kabina byla potřeba. Model 3 je sice priorita, kvůli finanční stabilitě firmy, ale Tesla Semi, to bude teprve bomba!

 

 

Tagy:  Elon Musk,   Tesla,   elektrická dálnice,   Model 3,   akumulátor,   krátké zprávy

Články ze stejných kategorií

Související články

PROČ PRÁVĚ ELEKTROMOBIL

Dolní blok č. 1

Elektromobily
vs. klasické vozy:
Jaké jsou hlavní rozdíly?
Jaké výhody s sebou přináší?

FÓRUM

Dolní blok č. 4

Sekce pro registrované uživatele.
Chcete pokračovat?