menuMENUHledat
csen

Baterie a dobíjení

27. 08. 2014

Elektromobilita jako pojem stále více proplouvá do obecného myšlení naší společnosti. Začínáme se ohlížet za spoustou aut na silnicích, které produkují ještě větší spoustu emisí a ročně spotřebují něuvěřitelné cifry fosilních paliv. Proto jsme začali hledat nová řešení. Jedním z nich je právě elektromobilita, i když mluvit o tomto trendu jako novém, by nebylo správné.

První elektromobil, tedy vozidlo na elektrický pohon, byla zkonstruováno již na přelomu 19. a 20. století. Kromě tohoto prvenství získal ještě jedno –jako první překonal rychlost 100 km/h. Český velikán, František Křižík, sestrojil první generaci svého elektromobilu v roce 1895. Přestavěl vůz známé značky Laurin a Klement a nový pojmenoval Landaulet. Automobil poháněl elektrický motor na stejnosměrný proud s výkonem 3,6 kW a obsahoval olověný akumulátor. Druhá verze byla o něco výkonnější a třetí generace tohoto vozu již měla hybridní motor.

Vývoj pokračoval a koncem 19. století jezdily New Yorkem elektrické taxi a začátkem 20. století už měl nejnovější elektromobil Torpédo KID dojezd skoro 170 km/h. V roce 1997 vyrazila společnost Nissan s prvním elektromobilem Nissan Preirie Joy, který byl poháněn bateriemi lithium-ion. Netrvalo dlouho a v roce 2003 vznikla společnost Tesla Motors v čele s vizionářským Elonem Muskem a začala vyvíjet nový Tesla Roadster. Ten vypustila na trh v roce 2008.

Nezahálely ale ani ostatní automobilky. V letech 2010 – 2013 se zjevil Nissan Leaf a na český trh se dostaly elektormobily Peugeot iON, Citroen C – Zero a BMW i3. Také česká automobilka Škoda pod záštitou Volkswagen Group testuje vlastní elektromobil Škoda Octavia Green E Line. Ten by měl mít zrychlení z nuly na stovku za 12 sekund s maximální rychlostí 135 km/h. Slibovaný dojezd se pohybuje kolem 150 km.

Elektromobilita je jistě aktuální téma, které má budoucnost. To pochopila spousta zavedených značek, ale vzniká i spousta nových společností, které do výhledu „elektromobilního světa“ investují horentní sumy.

Teslaenergiebateriedobíjenísupercharger
Nahoru