menuMENUHledat

Bývalý technický ředitel Jaguar Land Rover: „Vodíková auta jsou totální nesmysl“

05.01.2017 12:01 | Zdroj: ecomento.tv
Bývalý technický ředitel Jaguar Land Rover: „Vodíková auta jsou totální nesmysl“

Ano je to tak, Wolfgang Ziebart, bývalý technický ředitel automobilky, která stojí za luxusními vozy značek Jaguar a Land Rover, a která se nedávno rozhodla jít cestou elektromobilů, si pustil pusu v rozhovoru s webem ecommento.tv takříkajíc na špacír. A vodíkovou technologii nešetřil ani trochu!

Efektivita pohonu je katastrofální!

Tím prvním a nejdůležitějším, co Ziebart, který mimochodem pracoval také pro BMW, kritizuje, je tzv. well-to-wheel efektivita. Tj. efektivita přeměny prvotního zdroje energie, v tomto případě vodíku, na pohon kol. Tu doslovně označil za „katastrofu“. Konkrétně podle něj jde o 30% efektivitu.

U elektřiny je naopak tato efektivita dosahuje 70 % a je naprosto srovnatelná a mnohdy dokonce i lepší než u spalovacích motorů. A to i při započtení faktu, že 10% energie se ztrácí (teplem z exotermické chemické reakce) při jejím čerpání z akumulátoru. Proto Jaguar na začátku roku 2018 přinese na trh svou čistě elektrickou sérii I-PACE a do roku 2020 bude polovina jeho modelů disponovat elektrickým pohonem.

Infrastruktura pro vodík zcela chybí

Pro vodíková auta chybí jakákoliv infrastruktura. Zatímco pro auta se spalovacími motory se složitě a po desítky let budovala síť čerpacích stanic a pro elektromobily máme dávno vybudované elektrorozvodné sítě, pro vodík není vůbec nic – ani stlačovací stanice, ani distribuční cesty (natož nějaké produktovody) a už vůbec ne čerpací stanice. Jistě, a co vodíkové palivové články?

Vodíková auta na „pablbový článek“                                                                    

Elon Musk dlouhodobě pro palivové články (angl. fuel cell) používá záměrné „přeřeknutí“ pablbový článek (angl. fool cell). Tím se snaží v jednom slově shrnout smysluplnost a opodstatněnost myšlenek na budování zcela nové infrastruktury pro nový druh pohonu, který v minulosti už stál za pohřbením jednoho druhu dopravního prostředku – vzducholodí. To právě vodík stál za zkázou vzducholodi LZ 129 Hindenburg.

Někteří si to přesto nedají vymluvit

Přes veškerá tato fakta a kritiku si některé automobilky vodíkový pohon nechtějí nechat vymluvit. Chevrolet Equinox Fuel Cell, Honda FCX Clarity, Hyundai ix35 FCEV, Mercedes Benz B-Class F-Cell, BMW Hydrogen 7 a najdou se i další. Jenže třeba Toyota, která v listopadu 2014 představila na Los Angeles Auto Show svůj vodíkový model Mirai a o měsíc později zahájila jeho prodej v Japonsku, kde od roku 2013 budovala vodíkové čerpací stanice, si po dvou letech prodejů vodíková auta údajně rozmyslela.

Teď se chce věnovat výlučně těm elektrickým. Také další automobilový gigant Volkswagen jasně deklaruje, že budoucnost patří elektromobilům a co dělají ti ostatní, už vlastně není až tak důležité. Vodíkovou infrastrukturu pro malé automobilky asi totiž nikdo budovat nebude.

 

 

Nahoru