menuMENUHledat

Číňané představili elektrické SUV. Stojí polovinu toho, co Model X

09.01.2018 15:45 | Zdroj: Obrázek: http://www.byton.com/concept.html
Číňané představili elektrické SUV. Stojí polovinu toho, co Model X

Čínská automobilka BYTON představila v Las Vegas „ten nejpokročilejší elektromobil na trhu v roce 2019“, jak sama své 4,8 metru dlouhé SUV s cenovkou od 45 tisíc dolarů nazvala. Nabídne dojezd až 520 km. Znělo by to v podstatě jen jako další „senzace“, kdyby ovšem za automobilem nestál zkušený tým inženýrů z BMW a Tesly.

Kdo je BYTON

Pokud jste o automobilce BYTON nikdy neslyšeli, nejste jediní. První zmínku o ní můžete najít v první polovině roku 2016, kdy vznikl startup Future Mobility Corporation, který si získal pozornost médií dvěma věcmi. Zaprvé u jeho zrodu stálo několik představitelů BMW z elektrické divize „i“. Objevila se zde jména jako Carsten Breitfeld, Dirk Abendroth (autor pohonů pro BMW i), Benoit Jacob (šéfdesignér BMW i) či Henrik Wenders (šéf product managementu BMW i). Nechyběli však ani zaměstnanci Tesly – Stephen Ivsan (měl na starosti dodavatelský řetězec i nákupy) nebo March Duchesne (rovněž z části řešící dodavatele Tesly, ale také bývalý šéf výroby).

Druhým ohromujícím faktorem byli investoři. U zrodu totiž stál Tencent Holdings, jeden z investorů Tesly, a poněkud nečekaně také Foxconn Technology Group, výrobce například iPhonů, ale také širokého spektra dalších ICT produktů. V lednu loňského roku pak BYTON oznámil výstavbuiliar továrny za 1,7 mdy dolarů, a to v čínském Nanjingu.

BYTON Concept ohromil Las Vegas

Teď, o rok později, BYTON představil, co hodlá jeho továrna v Nanjingu přesně vyrábět. A výsledky jsou ohromující. Jeho SUV má mít rozměry 4,85 × 1,94 × 1,65 metru. Velikostně tedy bude konkurovat BMW X5 či Modelu X. Základem bude pohon zadní nápravy s elektromotorem o výkonu 200 kW (268 koní) a s krouticím momentem 400 nm. Verze se zadním náhonem má nabídnout dojezd „jen“ 400 km.

V nabídce však bude také čtyřkolka se solidními 350 kW (469 koňmi), s krouticím momentem 710 nm a 520 km plánovaného dojezdu, tedy o 46 km více než už nejdražší verze Modelu X za 96 tisíc dolarů. Za zmínku přitom stojí fakt, že tento dojezd má umět vydolovat jen z 95kWh akumulátorů. Tesla nabízí menší dojezd ze 100kWh baterie, což značí, že BYTON bude muset být citelně lehčí než Model X.

BYTON má přitom v USA startovat jen na 45 tisících! Aspoň tedy u té levnější verze. Cena čtyřkolky s větším dojezdem zveřejněna nebyla. Lákavě však zní i rychlost nabíjení. Za 30 minut má být dobito 80 % energie. Na trh se má dostat už příští rok v Číně a v roce 2020 v Evropě a v USA.

Zajímavé vychytávky na palubě

Důvodů, proč Číňané – nebo spíš Němci, protože uvedení Conceptu prezentoval německý generální ředitel – tvrdí, že má být jejich elektrické SUV to nejpokročilejší, je hned několik.

Automobil půjde otevřít na základě rozpoznání obličeje (znovu připomínáme, že investorem je i výrobce iPhonů). Podobně jako u Applu, řidič si bude moct stáhnout svůj kompletní profil do libovolného auta. Půjčíte si kamarádův BYTON a všechna nastavení sedadel, zrcátek či uživatelského rozhraní budete mít jako v tom vašem.

Uživatelské rozhraní půjde ovládat i gesty. Ano, stejně jako v nejnovějších BMW. Displej bude však mnohem větší než u Tesly a zabírat bude celou čelní palubní desku. Na rozdíl od Tesly a po vzoru BMW se zde však počítá i s několika manuálními tlačítky.

Funkce BYTON Life bude řidiči mluvit do jeho životního stylu. Na základě propojení s vašimi wearables vás bude informovat o vaší hmotnosti, tepové frekvenci i kondičce. Hříchům cukroví v autě zkrátka už neutečete.

Bude i autopilot

To, co zajímá zájemce o Teslu asi nejvíc, je přítomnost autopilota. A BYTON ho slibuje. Na palubě bude pokročilá umělá inteligence se strojovým učením. Od startu bude k dispozici úroveň autonomie 3, podobně jako u Autopilota 2.0, v roce 2020 bude k dispozici úroveň autonomie 4. Tu slibuje General Motors už letos.

Umělá inteligence na palubě však na rozdíl od Tesly a Cadillacu CT6 půjde mnohem dál. BYTON integroval v USA populárního asistenta Amazon Alexa. Alexa, podobně jako Siri, umí odpovídat na nejrůznější otázky. Jenže tady bude umělá inteligence analyzovat i váš kalendář, koníčky a oblíbené destinace i data z aplikací a bude vám radit, co dělat dál. Třeba kde si dát oběd. Otázkou zůstává, zda u výběru restaurací bude zohledňovat vaši případnou nadváhu, o které taky bude vědět. Inu, čínský původ se nezapře. Auto o vás bude vědět naprosto všechno.

Kompletní prezentaci v německé angličtině si můžete pustit přímo na stránkách automobilky BYTON.

Nahoru