menuMENUHledat

Konec spalovacích motorů ve městech se blíží

19.09.2017 08:09 | Zdroj: Obrázek:www.ecocars4sale.com
Konec spalovacích motorů ve městech se blíží

Společnost Uber minulý týden oznámila, že do roku 2020 hodlá v Londýně přejít výlučně na elektromobily a hybridní automobily. Změna se dotkne jejích 40 000 řidičů. Od roku 2021 čeká podobný osud i další britská města, kde Uber působí. Může za to nová regulace. Konec spalovacích motorů se však blíží i v jiných částech světa. Doba elektromobilů přichází.

Británie v čele pelotonu

Spojené království bylo jedním z prvních míst, kde se v masovém měřítku objevila penalizace automobilů se spalovacími motory za vjezd do centra měst. Takzvaný London Congestion Charge byl představen již 17. února 2003. Od tohoto poplatku za vjezd do širšího centra města ve výši 11,50 libry (333 Kč) za den byly od 1. července 2013, podobně jako třeba v norském Bergenu, osvobozeny elektromobily, ale také některé hybridní automobily a překvapivě také vozy se spalovacími motory splňujícími emisní normu Euro 5.

Od letošního 23. října přibude novinka v podobě T-Charge coby dalšího, desetilibrového (290 Kč) příplatku za vjezd s „neekologickými“ automobily. Prozatím ho budou platit pouze vozy se spalovacími motory (včetně hybridů), které nesplňují emisní normu Euro 4. V budoucnu však limity přitvrdí a od roku 2021 podobný poplatek zavedou i další města v království. Uber se proto rozhodl urychleně elektrifikovat, čímž by měl snížit náklady na provoz jednoho svého vozu v Londýně o 21,50 libry (623 Kč) denně. Od roku 2025 pak chce ve Spojeném království využívat výlučně elektromobily.

Přitvrzuje se i v dalších zemích

Mezi nejmasivnější propagátory emisních zón ve městech patří Němci. Takzvanou Umweltzone zavedli už od 1. ledna 2018. Kulaté červené, žluté či zelené etikety na místě, kam v Česku lepíme na čelní sklo dálniční známku, jste ostatně asi už viděli i u mnohých českých aut. Ostatně Němci připravili web o ekologických zónách pro jistotu i v češtině. Řada měst v Německu už vozy se spalovacími motory s horší emisní normou než Euro 4 do svého centra nepustí. Kvůli Dieselgate však Němci začali řešit ještě novou speciální modrou plaketu a modré zóny. Do nich by směla vjíždět pouze vozidla vyhovující normě Euro 6. Netřeba říkat, že i v Německu mají elektromobily v tomto ohledu všude „zelenou“. Jen je třeba si na pobočce TÜV (v Česku STK) příslušnou plaketu vyzvednout a nalepit na sklo. Bez ní hrozí při vjezdu do města s emisní zónou pokuta 100 eur. 

Praha nechce zůstat pozadu

O nízkoemisních zónách se začíná hovořit i v Praze. Česko jejich vznik připouští od roku 2011. Vděčíme za to Evropské unii, která vydala v roce 2008 jednotnou směrnici 2008/50/EU. Ta mimo jiné řeší právní ošetření nízkoemisních zón. Diskuse o těchto zónách byla v Praze aktuální naposledy před půl rokem. České hlavní město chce být zatím měkčí než ostatní evropské metropole a chce tolerovat auta splňující emisní normu Euro 3.

Elektromobily jako blízká budoucnost

Kromě zpřísňujících se pravidel městských nízkoemisních zón se však objevují proklamace o kompletním zákazu prodejů vozů se spalovacími motory. Kromě Nizozemska, Německa, Francie či Spojeného království tyto hlasy nově zaznívají třeba i z Číny. Ta tento týden šokovala svět, když její ministr průmyslu a IT Xin Guobin oznámil, že Čína prodej vozů se spalovacími motory rovněž zakáže. Neřekl však kdy. Přes noc tak čínský trh učinil ještě násobně atraktivnějším, a to nejen pro Teslu, která donedávna excelovala v Hongkongu. Pro Teslu se tak co týden objevují zásadní pozitivní zprávy, zatímco automobilům na fosilní paliva zvoní hrana. Uvidíme, kdy skutečně dozvoní.

Nahoru