menuMENUHledat

Nový Leaf vypadá zatraceně dobře, zatopí Modelu 3?

08.09.2017 15:57 | Zdroj: Obrázek: www.newsroom.nissan-europe.com
Nový Leaf vypadá zatraceně dobře, zatopí Modelu 3?

Nissan konečně představil světu nový Leaf. Největší světový výrobce elektromobilů se chystá na velkou ofenzivu na všech kontinentech. Nový Leaf nabídne na začátku dojezd jen 241 km, zato přinese pár vychytávek, třeba řízení jediným pedálem. Nechybí ani některé funkce autonomního řízení. Do autosalonů se přitom podívá už počátkem roku 2018.

Líný hatchback do města

První, co vás na Nissanu Leaf asi překvapí, bude jeho výkon. Do vínku totiž dostal jen 147 koní a příjemných 320 Nm. I tak je to oproti předchozí verzi se 107 koňmi posun k lepšímu. Na 1 520 kg těžký vůz (bez posádky) to však není mnoho. A strhující není ani dojezd – 40kWh akumulátor se postará jen o 241 km. Leaf tak bude opět spíš hatchbackem do města.

Aspoň zavazadlový prostor potěší, celkově totiž Leaf pojme 435 litrů nákladu.

Nový Leaf se začne prodávat počátkem roku 2018 za cenu od 29 990 USD (648 tisíc korun) a skutečně přinese jednu z „nejšílenějších“ novinek automobilového průmyslu – možnost ovládat vůz pomocí tzv. ePedalu, tedy elektronického plynového pedálu, který plní i funkci plnohodnotné brzdy. Pokud se tato novinka chytne, mohla by se v budoucnu dostat i do dalších elektromobilů.

ProPILOT má do Autopilota daleko

Aby Leaf mohl konkurovat Modelu 3, musel by mu Nissan přidat i nějaké funkce autonomního řízení. No, není jich mnoho. Leaf se chlubí tím, že dokáže udržovat nastavenou rychlost a přizpůsobovat ji okolnímu provozu, klidně až do zastavení. To dnes ale umí téměř každé auto s adaptivním tempomatem. ProPILOT ale dokáže i zatáčet volantem na základě pruhů. V zásadě se tedy jedná o běžné asistenční systémy. Jakékoliv pokročilejší funkce autonomního řízení zde zkrátka chybí. Model 3 ve stejné cenové relaci nabízí víc, a to i s delším dojezdem.

Video:

Ovládání z mobilu stejně jako u Tesly

Kde se Nissan Tesle trochu přiblížil, je ovládání automobilu na dálku, prostřednictvím mobilní aplikace. Na dálku zjistíte stav nabíjení, zapnete si topení či klimatizaci, světla nebo třeba i rozsvítíte. Aplikace Nissanconnect EV by měla být dostupná pro iOS i pro Android. A „mobile friendly“ bude i palubní systém Leafu. Tedy od prostřední verze SV za 32 490 USD. Leaf totiž nabídne jak Apple Carplay, tak Android Auto.

Z domácí zásuvky dobije 35 km za hodinu

Jako poslední stojí za zmínku možnosti dobíjení. Za jednu hodinu nabíjení z klasické domácí zásuvky se Leaf dobije na 35 km dojezdu, získá tedy zpět 14,5 % celkové kapacity. To znamená, že přes noc se vždy bez problémů dobije i z obyčejné zásuvky. Aspoň při využití 6kW dobíjení. To pomalejší, s 3 kW příkonu (jako má např. rychlovarná konvice), totiž trvá celkem 16 hodin. Od verze LS dostane Leaf do výbavy i rychlodobíjecí port. Ten umožňuje během 40 minut dobít akumulátor na 80 % jeho kapacity (z 50kW nabíječky). Standard dobíjecího portu se však ve Spojených státech setkal s vlnou kritiky. CHAdeMO, které Leaf používá, se totiž v USA přílišné popularitě netěší. Ne takové jako třeba vlastní standard Tesly.

Uvidíme, jestli nový Leaf pomůže Nissanu udržet si pozici světové jedničky v elektromobilech a jak se mu povede příští rok, kdy se má výroba Modelu 3 rozjet na plné obrátky.

Nahoru