menuMENUHledat

Nový Nissan Leaf půjde řídit jediným pedálem!

21.07.2017 07:09 | Autor: MSO | Zdroj: Zdroj obrázku: newsroom.nissan-europe.com
Nový Nissan Leaf půjde řídit jediným pedálem!

Doby, kdy auta mívala 3 pedály, jsou díky elektromobilům dávno pryč. „Rychlostní stupeň“ je totiž jen jeden. No a Nissan si řekl, že je na čase pokračovat v redukci. Nový Nissan Leaf totiž půjde po přepnutí přepínače řídit jen jediným pedálem. A tím bude plyn. Nový Leaf s tímto řízením se na trhu objeví už 5. září. Jak to celé má fungovat?

Kouzlo jménem rekuperační brzdění

Současné elektromobily a hybridní automobily obvykle využívají systému rekuperace brzdné energie, někdy zvané také jako regenerativní brzdění. Mohou si to dovolit proto, že elektromotor ve vozidle je díky fyzikálnímu principu svého fungování zároveň alternátorem. Jde jen o to, kam se přivádí více energie – jestli elektrické do cívek statoru, nebo kinetické do otáček rotoru.

U běžných elektromobilů to tedy funguje tak, že při brždění se odpojí přívod elektrické energie do elektromotoru a ten ihned začne přeměňovat kinetickou energii vozu, konkrétně rotační pohyb kol, v elektrickou energii, kterou ukládá zpět do akumulátorů. To výrazně pomáhá k brzdění.

V praxi to tedy u elektromobilů funguje tak, že část kinetické energie se přemění v elektřinu, která se dobije do akumulátorů (s určitými tepelnými ztrátami), a část se přemění na mechanikou energii tření brzdových disků o brzdové destičky, což je ve finále reprezentováno přeměnou energie na ztrátové teplo. Proto jsou brzdové kotouče po prudším brzdění i u klasického automobilu zahřáté.

Nissan e-Pedal

Inženýři Nissanu se však rozhodli tento koncept změnit, respektive vylepšit. Pro přepínání mezi spotřebou (zrychlováním vozu, respektive překonáváním valivého odporu kol a odporu vzduchu) a výrobou energie (zpomalováním) se rozhodli využít výlučně plynový pedál. Tedy pro ty uživatele, kteří chtějí. Nový Nissan Leaf tak nadále bude vybaven dvěma pedály, ale bude možné po přepnutí tlačítka e-Pedal začít používat už jen plyn. Ten má nově pokrýt 90 % všech řidičských situací.

Celé to funguje tak, že plynový pedál bude citlivý na způsob sešlápnutí. Když sundáte nohu z plynu, bude to pro automobil pokyn k plnému brzdění a zastavení, tedy přepnutí elektromotoru na režim alternátoru a plnému dobíjení akumulátoru. V režimu e-Pedal tedy noha mimo plyn bude rovnocenná s nohou na brzdovém pedálu přitlačenému k podlaze. Když sešlápnete plyn, vše bude stejné – automobil začne zrychlovat. Podle míry sešlápnutí pedálu se bude lišit míra energie přiváděné do elektromotoru.

„Magie“ se dostane ke slovu až když uvolníte sešlápnutí pedálu a necháte nohu na něm. Pak začne fungovat onen unikátní algoritmus vyvinutý Nissanem, který bude mít za úkol rozeznat, kdy už chcete brzdit a kdy jen mírně zrychlovat či udržovat rovnoměrnou rychlost (tj. dodávat jen energii nutnou k překonání valivého odporu pneumatik a odporu vzduchu) – typicky na rovné prázdné dálnici při konstantní rychlosti.

Jak bude celé řešení fungovat v praxi, tak na to si Američané musí počkat do 5. září a Japonci ještě o den déle. Datum uvedení v Evropě firma zatím neuvádí.

Nahoru