menuMENUHledat
banner

Všechny Superchargery mají být na energii ze slunce, je to vůbec reálné?

15.06.2017 10:04 | Zdroj: Obrázek: www.tesla.com
Všechny Superchargery mají být na energii ze slunce, je to vůbec reálné?

Elon Musk se minulý pátek trochu rozpovídal na téma Superchargerů. A to, co napsal na svůj Twitter je neuvěřitelné, a to doslova. Pracuje prý na tom, aby všechny Superchargery odpojil od elektrické sítě a napájel je z fotovoltaiky. Reagoval tak na stále sílící hlasy poukazující na to, že Tesla ve skutečnosti jezdí hlavně na uhlí. Je to ale vůbec možné?


Je Tesla tak „čistá,“ jak se tváří?

Představa, že elektromobil je automobil bez emisí je mylná a Elon Musk si je toho velmi dobře vědom. Elektromobil má totiž svůj pomyslný výfuk v elektrárně, která pro něj vyrábí elektřinu. A ta v současné realitě elektrorozvodných sítí rozhodně není bez emisí. A to ani ve Spojených státech, které na rozdíl od Evropy velkou část elektřiny vyrábějí v plynových elektrárnách, které se dají považovat za ekologičtější než uhelné elektrárny.

Emise sice neprodukují jaderné elektrárny. Ty ale produkují ale jaderný odpad. Bezemisní jsou vodní a větrné elektrárny. U fotovoltaiky je problém s vysokou ekologickou zátěži při výrobě a recyklaci, samotný provoz je ale rovněž bez emisí.

Největší problém je však u elektráren uhelných. A ty mají v USA stejně jako u nás vysoký podíl na celkové produkci elektřiny. A právě v diskusi na téma uhelný pohon Tesly se Elon Musk odhodlal ke svému prohlášení. Odpojí Superchargery od rozvodné sítě a bude je napájet z fotovoltaiky!

Mohou být Superchargery soběstačné?

Supercharger V3 má nabízet výstupní elektrický výkon 350 kW na jedno nabíjecí místo. Zapojte najednou 100 aut a v uhelné elektrárně musíte pořádně přitopit pod kotlem. Najednou totiž přibude nesjednaný nahodilý příkon ve výši 35 MW. Tolik vyrábějí ty největší české fotovoltaické elektrárny v provozní špičce, v poledne za jasného letního dne. Ráno vyrobí přirozeně méně energie a v noci vůbec nic.

Elon Musk se teď rozhodl, že Superchargery odpojí od elektrorozvodné sítě a že budou energeticky soběstačné. Chce to zajistit instalací Powerpacků V2, které pokryjí noční provoz a provoz v deštivých dnech. Otázka je, jak to hodlá řešit v těch částech planety, kde jsou dlouhé zimy a dlouhé noci, kdy fotovoltaika nemusí stihnout během slunečné části dne Powerpacky dobít.

Mnohem větší problém je ale v tom, kde chce vzít Elon Musk onu energii z fotovoltaických elektráren. Aby bylo možné zajistit příkon potřebný pro dobíjení 10 Tesel v Superchargeru V3, je potřeba fotovoltaická elektrárna o rozloze 8,25 ha. Tak rozlehlé pozemky nejsou okolo stávajících Superchargerů obvykle k dispozici a navíc nebudou vůbec levné. Navíc Superchargery jsou často uprostřed měst, kde je získání 8,25 ha pozemků (nebo i střech) naprostou utopií.

Přepočítal se Musk ve svých slibech?

Nabízí se tedy otázka, zda se Musk náhodou nepřepočítal. Ne nutně, je možné, že plánuje stavbu gigantických fotovoltaických elektráren mimo města. Má k tomu ostatně vše potřebné – SolarCity dodá fotovoltaické panely, Tesla Powerpacky. Aby se ale skutečně mohl odstřihnout od přenosové sítě, musel by si vybudovat vlastní a dovést ji až k jednotlivým Superchargerům. A to už je hodně ambiciózní projekt…

Nahoru