menuMENUHledat
banner

Autonomní auta mají problém! Potřebují zcela jiné mapy

16.03.2017 14:07 | Zdroj: Obrázek: arstechnica.com
Autonomní auta mají problém! Potřebují zcela jiné mapy

Mapy, jak je známe, se budou muset změnit. Stroj není člověk a potřebuje vědět mnohem přesněji, kde zrovna je. Pro autonomní automobily se stupni autonomie 4 a 5 jsou prý nové mapy nezbytné. Výrobci aut už to intenzivně řeší.

Autonomní auto není jen o jízdě po dálnici

Autonomní vozidla úrovně 4 jsou takové, kde automatizovaný systém může kontrolovat vozidlo téměř za všech okolností, vyjma výjimečných povětrnostních podmínek. Řidič musí zapínat autonomní řízení, jen když je to bezpečné, a při spuštění autonomního režimu už jeho účast na řízení není potřeba. Úroveň 5 je ještě přísnější, řidič pouze zadává destinaci a auto ho tam zcela samo doveze, za všech povětrnostních podmínek. Jenže v tuhle chvíli to není možné!

Zatím autonomní řízení vypadalo jako procházka růžovým sadem. Auto jede samo po dálnici, či okresní silnici a vy se můžete za volantem jen kochat, nebo si třeba číst noviny. Jenže reálný svět takhle idylický není. V reálném světě jsou úseky silnic, kam se nevejdou dvě auta proti sobě, kde je zkrátka potřeba dát přednost, nebo zajet na vyhýbací místo (typicky v Norsku). V reálném světě jsou města s 6 proudými magistrálami, kde potřebujete na jedné křižovatce najet do pravého pruhu, abyste o 100 metrů dál odbočili z toho levého.

A v reálném světě se občas stane, že je na dálnici zácpa a vy se musíte zařadit na kraj tak, abyste s ostatními řidiči vytvořili pruh pro vozidla IZS. Autonomní auta budou muset tohle všechno zvládat. K tomu se budou muset umět vyhýbat dírám ve vozovce, budou muset počítat s auty, která budou vjíždět na vozovku z polních cest, nebo třeba podzemních garáží, budou muset umět do těchto garáží zajet, atd.

Proč stávající mapy nestačí

A přesně proto stávající mapové podklady, které nepočítají s navigací uvnitř jízdných pruhů, které až na velmi výjimečné části úseků dálnic neznají jejich počet, které šířku silnic ani povahu jejich povrchu (kostky/asfalt/betonové panely) nejdou pro auta s nejvyššími úrovněmi autonomního řízení použít. Zatímco se lidský řidič u trasy, kterou zná, řadí do správného pruhu často dlouho dopředu, autonomní vozidlo zatím nemůže. O jízdních pruzích má přehled jen z kamer, protože mapy mu o nich nic neřeknou, a ne vždy jsou navíc jednotlivé směry dostatečně výrazně oddělené.

A přesně proto si na sklonku roku 2015 koupilo konsorcium firem Mercedes, BMW a Audi od finské Nokie mapovou společnost HERE za neuvěřitelných 2,8 miliardy eur. Přesně proto půl roku poté Ford, spolu s dalšími investory, vložil své finanční prostředky do start-upu Civil Maps, který se zabývá 3D mapováním a tvorbou map pro autonomní vozidla. A pozadu nezůstávají ani další hráči. Ostatně není náhodou, že se na poli autonomních vozidel extrémně angažuje Google, Baidu a Apple, kteří si všichni tvoří i vlastní mapy.

Jak budou vypadat HD mapy

Pro autonomní vozidla musí vzniknout zcela nová generace „HD“ map, map ve vysokém rozlišení. A ještě přesněji 3D HD map, které budou obsahovat informace i o nejbližším okolí zmapovaných silnic – třeba o vjezdech a výjezdech do garáží, o místech, kde se dají přejet tramvajové ostrůvky, o parkovacích stáních částečně či zcela na chodníku, atd.

HD mapy, na rozdíl od klasických mapových podkladů, už nebudou vytvářeny z leteckých snímků. Budou se tvořit přímo z ulice. Přesně jako třeba Google Street View. Rozdíl bude však v tom, že kromě obrazových dat budou přítomna i data z radarů, která dokážou umělé inteligenci v řídicí jednotce autonomního vozidla přiblížit okolí a jeho reliéf. Přesně takové mapy si připravuje HERE (Mercedes, BMW, Audi) spolu s Daimlerem pro svůj projekt Birth of Benz. Právě 3D HD mapa se má stát podle Sanjaye Sooda, viceprezidenta HERE, „dalším senzorem,“ který bude mít autonomní vozidlo k dispozici. 

Další překážka pro autonomní vozidla

Mapové podklady jsou tak po legislativě další vážnou překážkou pro automobily s plnou či druhou nejvyšší úrovní autonomie. Tou třetí největší překážkou je pak potřeba masivního výpočetního výkonu přímo na palubě vozidla. Ukazuje se totiž, že bez neuronových sítí se řízení neobejde. A na tomhle poli se hodně etabluje výrobce grafických karet nVidia. Tesla se ale třeba rozhodla jít vlastní cestou. Také si proto najala ty nejlepší odborníky na mikroprocesory.

Video: 



Nahoru