menuMENUHledat
banner

General Motors jde tvrdě po Tesle, autonomní Bolt začne jezdit v New Yorku

19.10.2017 16:16 | Zdroj: Obrázek: http://media.chevrolet.com/
General Motors jde tvrdě po Tesle, autonomní Bolt začne jezdit v New Yorku

Dlouhé roky to vypadalo, že společnost General Motors zaspala v nových trendech dobu. Už v roce 1996 sice uvedla na trh první masově vyráběný novodobý elektromobil EV1, ale od té doby se nijak zvlášť nevyznamenala. Teď je ale vše jinak. GM teprve před pár měsíci představila vlastního autopilota a tento týden oznámila, že její autonomní „taxíky“ začnou jezdit počátkem příštího roku v New Yorku. Plně autonomní produkční Chevrolet Bolt EV už klepe na dveře!

Auta bez řidiče se budou prohánět ulicemi Manhattanu

General Motors už nějakou dobu potichu testuje svá autonomní vozidla v ulicích San Francisca. Jak vypadá jejich plně autonomní průjezd nočními ulicemi z pohledu „řidiče“, respektive teď už spíš pasažéra, se můžete podívat na videu níže. Kromě San Francisca se s jejími elektrickými vozítky bez řidiče mohou setkat také lidé ve PhoenixuDetroitu. Všechna auta řídí bez problémů ve dne i v noci, zastavují na červené, vyhýbají se překážkám, chodcům i zvířatům, a hlavně nebourají.

General Motors se proto rozhodla přejít do města s vůbec nejkomplikovanějším provozem – do New Yorku, a to rovnou na Manhattan. Umožnila to nová legislativa státu New York, kterou guvernér Cuomo schválil teprve letos v květnu. Platí však pouze do 1. dubna 2018. GM není první automobilkou, jež stát New York využije pro testování autonomních vozidel. Předběhla ji už Audi, která provedla krátký test v hlavním městě Albany. Na Manhattan si však netroufla.

Video:

Testování začne patrně již v lednu, auta zatím nebudou jezdit sama

Povolení k testovacímu provozu autonomních Chevroletů Bolt stupně autonomie 4 musel automobilce General Motors dát přímo úřad guvernéra státu New York. GM ho získala teprve v úterý 17. října, platit začne od ledna příštího roku. Povolení se vztahuje výlučně na Manhattan, takže autonomní auta nebudou moci tento ostrov opustit.

V každém voze bude muset být přítomen jeden inženýr GM a bude v něm smět být přepravován jeden pasažér. Doposud přitom GM využívala jako pasažéry jen své vlastní zaměstnance. Je však možné, že díky odlišné legislativě v New Yorku bude moci vozit i běžné pasažéry, kteří si ji objednají přes mobilní aplikaci Cruise Anywhere App, nikoliv nepodobné aplikaci od Uberu. GM přitom prohlásila, že k ostrému startu jejích autonomních elektromobilů dojde v řádu čtvrtletí. Test v New Yorku je tak patrně posledním krokem ve fázi předprodukčního testování. Revoluce v autonomním řízení by tak mohla přijít už příští rok!

Video:

Akcie GM letí nahoru, k revoluci v autonomním řízení pomohly akvizice startupů

Akcie General Motors od počátku roku (a zároveň za poslední dva měsíce) posílily téměř o 30 procent. Dost pravděpodobně za tím stojí neuvěřitelný nástup GM v oblasti autonomního řízení. Cadillac CT6 se svým autopilotem SuperCruise učaroval zákazníkům i médiím.

SuperCruise však s největší pravděpodobností nebyl výsledkem práce GM, nýbrž startupu Cruise Automation, jehož tým bude mít na starosti i testy v New Yorku. Cruise v roce 2013 založili americký inženýr Kyle Vogt, absolvent MIT, který se už v roce 2004 účastnil soutěže autonomních vozidel americké armádní agentury DARPA, a Daniel Kan. GM tuto firmu akvírovala v březnu 2016 i s jejími 40 zaměstnanci. V září téhož roku zde však pracovalo už 100 lidí, v době uvedení CT6 na trh to byly dvě stovky. A hlavní úkol Cruise v rámci GM? Učinit z elektromobilu Chevrolet Bolt plně autonomní vůz.

GM při autonomii hodně sází na LIDAR. Věří totiž, že bez něj není možné plnohodnotné autonomie dosáhnout. Před pár dny se proto Scott Miller, ředitel pro integraci autonomních vozidel, ostře opřel do Tesly s tím, že její současný Autopilot v Modelu S plné autonomie stupně 5 dle SAE nikdy nemůže dosáhnout. Uvedl to den předtím, než GM akvírovala další startup Strobe, výrobce levných kompaktních LIDARů, které už nějakou dobu využíval Cruise ve svém projektu autonomního Chevroletu Bolt.

Nahoru