menuMENUHledat

Jak je to tedy s těmi přínosy a zátěžemi?

01.03.2015 18:53 | Zdroj: Today
Jak je to tedy s těmi přínosy a zátěžemi?

Bjorn Lomborg ve svém sloupku zveřejněném 22. 2. v USA Today vysvětluje, jak špatné jsou elektromobily pro naši planetu. Už teď se ale objevují články, které upozorňují, že ve svém textu uvedl nesprávné údaje.

Životnost a emise

Tak například píše, že při započtení výroby elektřiny a baterií je uhlíková stopa jejich provozu jen o 26 – 30 % nižší, než je tomu u klasických automobilů. Podle něho by se nulová produkce emisí vyrovnala výrobním emisím, kdyby elektromobil ujel asi 80 000 km, přičemž to podle něj odpovídá celkové životnosti typického elektromobilu.

Typický elektromobil ovšem během svého života zvládne s přehledem najet dvojnásobek. Tesla Model S 60 slibuje dojezd 201 000 km a zbylé verze dokonce neomezený, platí pouze záruka na 8 let života baterie. Takže provoz bez emisí se z dlouhodobého hlediska bez pochyby vyplatí.

Jsme to přece my, kdo tvoří poptávku

Další jeho výroky se týkají uhlí, které je podle něho hlavním zdrojem energie pro elektromobily v USA. Jeho odpůrci ale tvrdí, že se zde používá hlavně mix zemního plynu a obnovitelných zdrojů – slunce a větru.

Zatímco v USA se nešetrné elektrárny odebírají do důchodu,u nás zatím uhlí stále vede. To ovšem není důvod odmítat hned elektromobily s tím, že jde o velkou lež. Jde o cestu. Světlé zítřky pro naše potomky asi těžko vybudujeme lpěním na minulosti, která se prokázala jako škodlivá. Spotřebitelé bohužel stále zapomínají na svou moc utvářet nabídku poptávkou.

Nahoru