menuMENUHledat
csen

Jak to celé začalo: Musk Teslu získal díky zájmu o Mars

07. 11. 2016 | Zdroj: businessinsider.com
Jak to celé začalo: Musk Teslu získal díky zájmu o Mars

Může se zdát, že Elona Muska nejdřív zajímala Tesla, a teprve potom cesta na Mars a vybudování „Marsopolis“. Bylo to ale přesně opačně. Bez zájmu o Mars by Musk Teslu možná nikdy nezískal!

Na začátku byli dva kamarádi

Inženýři Marc Tarpenning a Martin Eberhard, zakladatelé Tesla Motors, se poznali dlouho předtím v roce 1990. Seznámil je jejich společný známý. Roky pak nejdřív každý zvlášť a později společně dělali v IT byznyse technické konzultanty. Nejdřív pro výrobce pevných disků, později pro výrobce mobilních zařízení. A nakonec, v roce 1997, si spolu založili firmu NuvoMedia, která časem začala vyrábět e-čtečky Rocket eBook.

Konference Mars Society je pro Teslu klíčová

V roce 2000, 3 roky před vznikem Tesla Motors a 2 roky před vznikem SpaceX, se na Stanfordské univerzitě konala konference Mars Society. Tehdy na ní se svou přednáškou vystupoval také jistý spolumajitel a spoluzakladatel PayPalu Elon Musk. Marc s Martinem zrovna prodávali svoji firmu společnosti Gemstar-TV Guide za 187 milionů dolarů.

Marc Tarpenning se hodně zajímal o astronomii. Náhodou se dozvěděl, že se na Stanfordu koná zmíněná konference, a Martina Eberharda na ni doslova dotáhl. Právě tady se setkali s Muskem. No, nebyla to láska na první pohled, ale chvíli se spolu bavili a vyměnili si kontakty. Zdánlivě nenápadný moment znamenal začátek cesty k úspěchu Tesly.

Kde sehnat super sporťák?

První setkání s Muskem brali oba novopečení milionáři jako nepodstatné. Mnohem víc je trápilo, jaké si koupí sportovní auto. Zrovna se totiž odehrávala válka v zálivu, ceny ropy letěly nahoru a i Američané si začali uvědomovat, že spotřeba 40 l/100 km není nic moc.

Jenže kde najít úsporný sporťák a nekrást? Inženýři si tedy do Excelu hodili všechny nejrůznější druhy pohonu, včetně palivových článků, a vyšlo jim, že elektrický pohon je, při tehdejších možnostech Li-ion akumulátorů, z pohledu sportovní jízdy a ekonomiky provozu vůbec nejvýhodnější. Když narazili na malovýrobu sportovních elektromobilů AC Propulsion tzero, jeden ze žlutých sporťáků si okamžitě koupili. Z 0 na 100 km/h zvládal za 4 sekundy.

Elon do hry

Oba byli sportovním elektromobilem nadšeni! Jenže jako správní inženýři také hned viděli, jak ho vylepšit. A jako byznysmeni zase věděli, že AC Propulsion není ekonomicky udržitelný projekt. Chtěli vlastní elektrosporťák a chtěli na něm vydělat. V červnu 2003 založili Tesla Motors a ve svém žlutém sporťáku začali přesvědčovat známé, budoucí zaměstnance i investory, že budoucnost sportovních automobilů vypadá přesně takhle. Jejich AC Propulsion tzero navíc později posloužilo i jako testovací mula pro první Tesla Roadster.

Přišel rok 2004 a oběma kamarádům začaly docházet peníze. Už delší dobu obcházeli investory stejně jako AC Propulsion. Měli spolu gentlemanskou dohodu, že si vzájemně nepolezou do investorského zelí. Ale po tom, co AC Propulsion u Muska, ambiciózního zakladatele SpaceX, pohořelo, přeci jen to u něj 31. března 2004 zkusili. Oprášili starou vizitku a odeslali e-mail se žádostí o schůzku. Ve zkratce v něm stálo: „Umíme vyrobit něco jako tzero a vydělat na tom!“

Odpověď přišla ještě ten den večer. Původně půlhodinová schůzka s Muskem se protáhla na dvě hodiny a 23. dubna 2004 Musk oficiálně vstoupil do Tesla Motors na pozici předsedy správní rady. Jeho prvotní investice činila 7,5 milionu dolarů.

Elon MuskTeslaenergieelektromobilitaelektromobilRoadsterTesla MotorsemiseSpaceXelektřinaelektromotorMars
Nahoru