menuMENUHledat

Stojíme na prahu revoluce dopravního průmyslu. Bude to Tesla, kdo nás k ní přivede?

21.12.2017 12:36 | Autor: VS | Zdroj: teslarati.com
Stojíme na prahu revoluce dopravního průmyslu. Bude to Tesla, kdo nás k ní přivede?

Nová éra dopravního průmyslu se nezastavitelně blíží. Tesla Semi a jemu podobní přinesou zcela zásadní změny v přepravě zboží, která se stane ekonomicky nenáročnou, ekologickou a mnohem rychlejší.


Revoluce klepe na dveře

Automobilový dopravní průmysl je dynamicky se rozvíjející sektor, na kterém je naše společnost doslova životně závislá. Od doby svého vzniku před sto lety si prošel velkou řadou změn, jejichž četnost se v posledních deseti letech znásobila. Změny se týkají především samotných tahačů, které dostávají modernější pohonné jednotky a účinnější systémy, které celý proces dopravy zefektivňují.

Martin Tilier, tvůrce Nasdaq.com, tedy třetí největší burzy na světě a druhé největší v USA, se rozhovořil o tom, co tahač Semi a jemu podobné novinky přinesou do sektoru dopravního průmyslu. Nejvíce jej fascinují právě technologie zaměřené na využití elektrické energie a autonomní systémy.

„Technologická změna, doprovázející nákladní a dopravní průmysl, je zcela patrná. Ovšem podle mé zkušenosti se většina lidí soustředí na její negativní dopad, než aby hledala ve změnách příležitosti. Zcela přehlížejí ten fakt, že největším dopravním společnostem se dramaticky sníží dva z jejich hlavních nákladů a to pohonné hmoty a řidiči.“

Celosvětové využití nákladní dopravy dosahuje vysokých procent. Jen v USA je 70% veškerého zboží přepraveno právě na nákladních vozech. Každoročně je takto přepraveno deset a půl miliardy tun zboží, o jehož přepravu se stará více jak 3,6 milionů nákladních vozidel nejvyšší třídy. Je tedy jasné, že elektrifikace bude velkým krokem, který přinese mnoho změn.

Elektrifikace

Dnes se již každý z velkých výrobců užitkových vozidel zapojuje do elektrifikace svých vozů, a mnozí z nich také pracují s autonomními technologiemi, které do budoucna umožní přepravu zboží bez nutnosti přítomnosti lidského faktoru. Zatímco se momentálně nejvíce mluví o společnostech Tesla a Nikola Motor Company, ve skutečnosti jsou tyto značky jen vedlejšími hráči v porovnání s producenty jako je Paccar, Daimler či Volvo. Dokonce i společnost Cummins pracuje na svém vlastní alternativě ke svým klasickým konvenčním motorům.

Elektrifikace bude přicházet pozvolna, a jakým způsobem se tak stane, bude záviset na mnoha faktorech. Prim v oblasti by mohla převzít jak Tesla se svým Semi, tak klidně i Toyota a Kenworth, kteří momentálně pracují na pohonných jednotkách na bázi vodíku. Nakonec se však můžeme dočkat i mixu všech možných technologií, kdy si každá ze společností vybere tu variantu, která jí bude vyhovovat nejvíce. Ať bude scénář jakýkoliv, vždy dojdeme do stejného konce, a to plně elektrifikovaných tahačů na silnicích po celém světě. To je fakt, který musíme přijmout!

Snižování nákladů

Důvod bude zcela stejný, jako proč dnes nepotkáte žádný tahač se zážehovým agregátem. Využívání dieselu je zkrátka účinnější a levnější. Benzínové tahače byly neskutečně neefektivní, a s nabývající váhou se situace ještě zhoršovala. Proto bylo přistoupeno k dieselu, který si sám prošel velkými změnami, které přinesly navýšení výkonu ruku v ruce se snížením emisí. V současné době spolykají motory nafty za půl miliardy dolarů ročně. Tato částka se však s využitím elektrické energie omezí o vice jak tři čtvrtiny.

Náklady na pohonné hmoty však nejsou tou nejnákladnější položkou, kterou mají dopravní společnosti ve svém účetnictví. V nákladní dopravě představuje nejvyšší výdaje finanční odměna řidiči, která je vyplácena i po dobu nečinnosti vozidla. Dnes může řidič řídit v průměru 11 hodin denně, a ujet průměrně 600 mil denně. Nákladní automobil s autonomním systémem řízení by však mohl být v provozu 24 hodině denně, 7 dní v týdnu. Navíc by byl vyřešen i problém s nedostatkem řidičů.

Ano, pokud by se autonomní řízení masově rozšířilo, znamenalo by to ztrátu zaměstnání pro velké množství lidí. Nesmíme však zapomínat, že tento proces bude trvat desítky let a řidiči tak budou mít dostatek času na hledání nového zaměstnání. Navíc řízení vozidel není profese, která by byla obtěžkána náročnou odbornou přípravou, protože čerpá především ze zkušeností v oboru, se kterou je spojen i platový růst. Nejlépe placení řidiči jsou ti, kteří mají jen pár let do důchodu. To samozřejmě pro autonomní systém neplatí.

Symbol revoluce

Ať už revoluci v automobilovém dopravním průmyslu přinese Elon Musk, jehož vize jsou momentálně velkolepé či to bude některý z jiných výrobců, je jasné, že tato změna nakonec přijde. Dvacet či třicet let se nám může zdát jako dlouhá doba. Ve skutečnosti se však jedná pouze o jednu generaci, která nás dělí od skoku do efektivnějšího způsobu přepravy zboží, který se zcela určitě promítne i do chodu naší společnosti. A i přesto, že možná Tesla nebude tím, kdo tuto revoluci přinese, již navždy bude tím, kdo jí na jejich počátcích symbolizoval.

This article appeared at TESLARATI. Follow TESLARATI on Twitter.

 

Galerie k článku

tesla-semi-4-drivetrain-electric-motors-398x241tesla-semi-aerodynamic-36-398x139tesla-semi-drivetrain-1-million-miles-589x384
Nahoru