menuMENUHledat

Tesla hledá 1,5 miliardy dolarů, chce rozšířit výrobu Modelu 3

09.08.2017 09:57 | Zdroj: Obrázek: www.thelibertarianrepublic.com
Tesla hledá 1,5 miliardy dolarů, chce rozšířit výrobu Modelu 3

Z Modelu 3 se stává fenomenální trhák. Video z crash testu, kde poráží dosavadní etalon bezpečnosti třídy Volvo S60, navíc přímo zaútočilo nejen na fanoušky elektromobility, ale i na ty, kterým jde o bezpečnost.

Firma dostává 1 800 nových objednávek na Model 3 každý den a Musk oznámil, že chce zvýšit výrobní kapacity na 700 000 Modelů 3 ročně. Teď na to hledá finanční prostředky.

Milionová automobilka

Model 3 je pro Teslu naprosto stěžejní. Ani ne tak kvůli ekonomice jejího provozu, jako spíš kvůli tomu, že z ní skokově udělá o dva řády větší automobilku, jež by mohla v příštích pár letech hravě dosáhnout milníku milionu vyrobených aut ročně.

A už na to reagovala i první až druhá (stále se to mění) automobilka světa – Volkswagen. Herbert Diess, ředitel Volkswagenu pro značku, v pátek doslova řekl: „Ve starém světě nás zajímala Toyota, Hyundai a francouzští výrobci aut. V novém světě je to Tesla. Má totiž schopnosti, které my nemáme.“

Volkswagen už totiž nějakou dobu chystá elektroofenzivu proti Tesle a jeho dcera, Audi, minulý týden oznámila, že chce do elektromobility investovat dalších deset miliard eur. Až tak moc bere koncern Volkswagen Teslu vážně.

Kde vzít 1,5 miliardy dolarů

Tesla deset miliard eur nepotřebuje. Dost možná by je teď ani neuměla získat. Přesto však Musk vnímá, že do Modelu 3 je potřeba investovat víc peněz, než možná očekával. Hledá proto dalších 1,5 miliardy dolarů, aby navýšil výrobní kapacity pro Model 3. Jinými slovy, aby pravděpodobně připravil další kompletní továrnu na jeho výrobu.

Včera Elon Musk oznámil, že 1,5 miliardy dolarů chce pro Teslu získat ve formě nezajištěných směnek s datem splatnosti v roce 2025. Nebude tak přidávat nové akcie, což je pro stávající akcionáře dobrá zpráva.

Zmíněných 1,5 miliardy dolarů přitom není nezbytně nutných. Musk uvedl, že chce mít k dispozici i hotovostní „polštář“ pro neočekávané události. Úrokovou míru i další podrobnosti směnek Tesla teprve stanoví.

Nebezpečné zadlužování?

Časopis Business Insider si v souvislosti s plánovanou emisí směnek ve výši 1,5 miliardy dolarů všímá toho, že pokud je Tesla ještě během letoška skutečně vydá a prodá, přinese jí rok 2017 nárůst zadlužení o 4,5 miliardy dolarů.

Roční tržby Tesly přitom loni dosáhly sedmi miliard dolarů. V celkovém zadlužení se letos totiž promítla i akvizice SolarCity, jejíž produkty se brzy pozitivně promítnou i do nárůstu celkových tržeb v konsolidované závěrce.

Business Insider dodává, že Tesla má v plánu v druhém pololetí letošního roku utratit celkem dvě miliardy dolarů. Pokud plán dodrží, zůstane jí na konci roku jedna miliarda dolarů jako rezerva.

Firma však patrně nechce rok 2018 začínat tím, že si bude brát finanční prostředky z této rezervy, a proto chystá emisi nových dluhopisů. Uvidíme, co na to řeknou investoři a jestli se jí podaří prostředky získat. Každopádně podle silných reakcí Volkswagenu a jeho součástí se teď hraje opravdu o hodně.

BMW i Jaguar Land Rover míří k elektromobilům, diesely už netáhnou

BMW i Jaguar Land Rover míří k elektromobilům, diesely už netáhnou

Jaguar Land Rover do tří let přidá elektrický pohon do všech svých aut. BMW bude do roku 2025 prodávat 12 elektromobilů a dalších 13 hybridů. Do dvou let představí i elektrické Mini. Volvo své diesely nahradí hybridy a elektromobily do roku 2023. Svět automobilů se otřásá a Tesla má před zavedenými výrobci obrovský náskok.

KRÁTKÉ ZPRÁVY

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Elon Musk strávil v čele Tesly více než devět let. Původně s ní přitom neměl mít nic společného. V roce 2004 tam vstoupil jen jako jeden z investorů. Na ředitelskou židli se dostal v roce 2008 po zásadní neshodě s původními zakladateli Tesly ohledně vzhledu interiéru. Zakladatelé (a tím pádem i bývalý CEO) odešli a Musk se chtě nechtě musel chopit ředitelské funkce. Teď už by z ní možná měl odejít. Muskova práce v Tesle je u konce Když se Musk rozhodl investovat do Tesly, předsevzal si, že světu ukáže, že elektrický sporťák může být rychlý, zábavný a nabízet kvalitní interiér. Chtěl tak získat finanční prostředky na masovější luxusní elektromobil – budoucí Model S. A to se mu podařilo. Model S však měl pomoci pouze získat prostředky na masivní rozšíření elektromobilů, na výrobu dostupného auta, kterého by se ročně prodaly stovky tisíc kusů. Tímto automobilem je Model 3 s více než půl milionem předobjednávek. Jenže teď nastupuje fáze optimalizace výroby, logistiky, pečlivého řízení nákladů a tak dále. Proto si také Tesla loni najala Petera Hochholdingera, špičkového odborníka na řízení výroby, kterého přetáhla z Audi. Muskova role byla vždycky vizionářská, i když pro svůj mikromanagement se rozhádal se zakladateli Tesly i s mnohými dalšími zaměstnanci, jimž říkal, co a jak přesně mají dělat, i když nebyl jejich přímým nadřízeným. Jenže teď, když se z Tesly oficiálně stává seriózní velkoobjemová automobilka, je možná načase přenechat výrobu profesionálům. Proč? Vizionáře každodenní rutina zabíjí Příštích několik měsíců, jež Musk označil za výrobní peklo, bude o všem, jen ne o vizionářském přístupu. Bude to optimalizace rutiny. Kaizen, jak tomu kdysi říkala Toyota, tedy systém neustálého zlepšování výroby často po těch úplně nejmenších kouscích. Ostatně existuje velké množství firem, které se živí třeba tím, že změní v automobilce rozmístění nářadí u pracovníků jedné malé části výrobní linky a automobilce tak ušetří desítky milionů ročně. To ale není nic pro vizionáře. Je to tvrdá práce matematického modelování. Elon Musk však byl a stále je tím, kdo se chtěl dostat na Mars. To díky Marsu se také objevil v Tesle. Není tam kvůli tomu, že by byl odborníkem na automobilový průmysl, logistické či výrobní systémy či na retailový prodej aut. Je tam proto, že zakladatelé Tesly si s ním náhodou na jedné konferenci v roce 2000 potřásli rukou. Teď je ale možná čas vrátit se zpět k misi na Mars. Musk má na víc než na šéfování automobilce Podívejte se, kdo dnes vede automobilky – třeba Toyotu, Ford, Volkswagen či Nissan, reálně největšího konkurenta Tesly. Znáte jejich jména? Patrně ne. Jsou to totiž manažeři, ne vizionáři. Nikdo z nich nechce na Marsu stavět milionovou metropoli, nikdo z nich nechce dávat auta na skateboardy a budovat 3D tunelové systémy pod městy, nikdo z nich nechce strkat lidi do vakuového potrubí a nahradit tak leteckou dopravu. Mimochodem právě hyperloop už je tím konceptem, u kterého Musk oficiálně uznal, že nemá dostatečnou časovou kapacitu, a jeho vývoj svěřil jiným. Třeba to vyjde, třeba nikoliv. Určitě ale na světě bude existovat víc zkušených generálních ředitelů automobilek než lidí schopných dotáhnout hyperloop do produkční reality. A právě proto by se Elon Musk možná měl z Tesly stáhnout. Má mnohem větší potenciál než být generálním ředitelem automobilky, která chce velikostí své roční produkce někdy do roku 2020, když všechno půjde naprosto ideálně, začít pozvolna dohánět Škodu Auto.   

ELON MUSK

Nahoru