menuMENUHledat

Tesla má hodnotu neuvěřitelných 1,35 bilionů korun!

27.10.2019 23:33 | Autor: JB | Zdroj: tesla.com
Tesla má hodnotu neuvěřitelných 1,35 bilionů korun!

Tesla se po zveřejnění úspěšných čtvrtletních výsledků stala nejhodnotnější automobilkou v USA. Její akcie za dva dny vzrostly o 28 % a její celkové ohodnocení na burze výrazně převýšilo automobilku Ford.


Jen pro srovnání, příjmy českého rozpočtu byly v roce 2018 jen o 50 miliard korun vyšší než současná hodnota Tesly. Pokud bychom si obě firmy srovnali pouze podle výsledků a čísel, rozhodně bychom neřekli, že Tesla může mít vyšší hodnotu než Ford. Automobilka Ford každým rokem doručí přibližně 6 milionů vozů svým zákazníkům. Tesla v letošním roce doručí něco mezi 350 až 370 tisíci vozy. Ford tedy za rok doručí zhruba 17krát více vozů než Tesla. Ta má navíc poměrně velké dluhy, které se pohybují okolo 250 miliard korun. Ford skoro každý rok dosahuje slušných zisků a svým investorům vyplácí štědré dividendy. Jak je tedy možné, že má Tesla vyšší tržní hodnotu než Ford?

 

Elektromobilita jako sázka na budoucnost

Tesla je průkopníkem v elektromobilitě. V technologickém vývoji efektivity elektromotoru a bateriového systému je jednoznačně nejdále. Elektromobilita je přitom brána jako doprava budoucnosti. V roce 2030 bude po světě jezdit několik desítek až stovek milionů elektroaut a Tesla má zatím velmi dobré předpoklady, aby tomuto trhu dominovala. Už několik let vytváří obrovskou síť dobíjecích stanic, které mohou využívat pouze majitelé vozů Tesla. Síť dobíjecích stanic je přitom nezbytná pro rozvoj elektromobility jako takové a koupit si auto, které nebudu moci dobíjet každých x kilometrů, je nevýhodné. Tesla si tak neustále vytváří konkurenční výhodu, kterou bude velmi těžké dotáhnout. Samozřejmě roste i počet dobíjecích stanic, které instalují energetické společnosti. Zde se však střetává zájem energetické firmy a spotřebitele (majitele vozu). Energetická firma chce na dobíjecí stanici vydělat, takže je pro ni ideální, když je dobíjecí stanice neustále obsazená = fronty čekajících aut. To se samozřejmě spotřebiteli nelíbí. Zájem automobilky je v oblasti dobíjení vozů zejména spokojenost zákazníků, tedy aby na dobíjecích stanicích nemuseli čekat. Přesně tohle Tesla dobře ví a ze svých Superchargerů neustále získává cenná data, pomocí kterých může upravovat počet dobíjecích stojanů na daném místě. Pro zamezení front u dobíjecích stanic také pomocí aplikace majitele vozu informuje o konci dobíjení a nutí majitele s vozem odjet.

Dalším silným důvodem pro velmi vysoké tržní ohodnocení Tesly je důvěra investorů v autonomní systém řízení. Ten by měl v budoucnu zajistit řízení vozů zcela bez řidiče a nástup tzv. robotaxi. Někteří investoři a analytici očekávají, že úspěšný nástup robotaxi by mohl hodnotu celé společnosti několikanásobně zvýšit. Autonomní řízení je však cílem spousta dalších velkých firem, které do něho investují nemalé prostředky. Namátkou můžeme zmínit Google, Apple či Uber a Lyft, které spolupracují se zavedenými automobilkami. Je velkou otázkou, kdo nakonec přijde s plně autonomním vozidlem jako první. Na to si však nejspíše ještě několik let počkáme.

Nahoru