menuMENUHledat
banner

Zákazníci ruší objednávky na Model 3, kvůli spolupráci Muska s Trumpem

02.02.2017 11:21 | Zdroj: Obrázek electrek.co
Zákazníci ruší objednávky na Model 3, kvůli spolupráci Muska s Trumpem

Někteří zákazníci nemohou Elonu Muskovi odpustit jeho spolupráci s Donaldem Trumpem. Vadí jim dokonce natolik, že podle svých vyjádření na Twitteru stahují své rezervace na Model 3. Muskův úzký svazek s Trumpem přitom začal už v prosinci, před jeho jmenováním do funkce, v pátek však Trump jmenoval Muska do svého Výboru pro výrobu a to už bylo na některé jeho fanoušky moc.

Musk a Trump velká světová láska?

Elon Musk v minulosti často kritizoval to, co Donald Trump hlásá. A tou minulostí je třeba i 29. leden letošního roku, kdy na Twitteru označil plošný zákaz vstupu občanů sedmi zemí za „ne zrovna nejlepší cestu, jak řešit problémy země.“ Bylo to jen pár dní potom, co Trump jmenoval Muska do velmi důležitého Výboru pro výrobu. Ne, Musk nemiluje Trumpa, jen se chopil příležitosti pro Teslu, SolarCity i SpaceX, a to už právě v onom prosinci, kdy s ním vedl jednání za zavřenými dveřmi.

Musk chce z Trumpa vytěžit maximum

Sňatek Muska s Trumpem je sňatkem z rozumu. Musk chce Trumpa donutit k zavedení karbonové daně. Ta by výrazně pomohla všem výrobcům elektromobilů, z nichž Tesla je druhá největší a Renault-Nissan, coby zahraniční automobilka, nemusí mít brzo v USA na růžích ustláno. Muskův nápad na karbonovou daň není žádná novinka, prezentoval ho už v roce 2015 (Musk vystupuje na videu od času 3:34). Obama na něj ale neslyšel.

Proč se Musk baví s Trumpem?

„Bratříčkování“ Muska s Trumpem samozřejmě překvapuje celou řadu zákazníků Tesly, ale i jejích zaměstnanců. Musk k tomuto tématu proto nemlčí. Na Twitteru, v reakci na příspěvek, který říkal, že svým jednáním ztrácí kredibilitu, reagoval tak, že se jen snaží o pozitivní přístup a že doufá, že se mu z celé spolupráce s Trumpem podaří vytěžit to dobré. Ostatně už dříve na adresu karbonové daně řekl: „Je to něco, za co musíme bojovat a čím více hlasů a argumentů prezident uslyší, tím lépe. Tím, že na něj budeme jen útočit, nedosáhneme ničeho. Jste si vědomi jediného příkladu, kdy Trump podlehl protestům nebo útokům médií? Lepší bude nechat komunikační kanály otevřené.



Vše, co jste chtěli vědět o Modelu 3

Vše, co jste chtěli vědět o Modelu 3

Tesla v sobotu konečně oficiálně představila Model 3. Co všechno o něm víme, co Elon Musk jen naznačil a kdy se můžeme na auto těšit u nás v Evropě? 

VOZY TESLA

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Elon Musk strávil v čele Tesly více než devět let. Původně s ní přitom neměl mít nic společného. V roce 2004 tam vstoupil jen jako jeden z investorů. Na ředitelskou židli se dostal v roce 2008 po zásadní neshodě s původními zakladateli Tesly ohledně vzhledu interiéru. Zakladatelé (a tím pádem i bývalý CEO) odešli a Musk se chtě nechtě musel chopit ředitelské funkce. Teď už by z ní možná měl odejít. Muskova práce v Tesle je u konce Když se Musk rozhodl investovat do Tesly, předsevzal si, že světu ukáže, že elektrický sporťák může být rychlý, zábavný a nabízet kvalitní interiér. Chtěl tak získat finanční prostředky na masovější luxusní elektromobil – budoucí Model S. A to se mu podařilo. Model S však měl pomoci pouze získat prostředky na masivní rozšíření elektromobilů, na výrobu dostupného auta, kterého by se ročně prodaly stovky tisíc kusů. Tímto automobilem je Model 3 s více než půl milionem předobjednávek. Jenže teď nastupuje fáze optimalizace výroby, logistiky, pečlivého řízení nákladů a tak dále. Proto si také Tesla loni najala Petera Hochholdingera, špičkového odborníka na řízení výroby, kterého přetáhla z Audi. Muskova role byla vždycky vizionářská, i když pro svůj mikromanagement se rozhádal se zakladateli Tesly i s mnohými dalšími zaměstnanci, jimž říkal, co a jak přesně mají dělat, i když nebyl jejich přímým nadřízeným. Jenže teď, když se z Tesly oficiálně stává seriózní velkoobjemová automobilka, je možná načase přenechat výrobu profesionálům. Proč? Vizionáře každodenní rutina zabíjí Příštích několik měsíců, jež Musk označil za výrobní peklo, bude o všem, jen ne o vizionářském přístupu. Bude to optimalizace rutiny. Kaizen, jak tomu kdysi říkala Toyota, tedy systém neustálého zlepšování výroby často po těch úplně nejmenších kouscích. Ostatně existuje velké množství firem, které se živí třeba tím, že změní v automobilce rozmístění nářadí u pracovníků jedné malé části výrobní linky a automobilce tak ušetří desítky milionů ročně. To ale není nic pro vizionáře. Je to tvrdá práce matematického modelování. Elon Musk však byl a stále je tím, kdo se chtěl dostat na Mars. To díky Marsu se také objevil v Tesle. Není tam kvůli tomu, že by byl odborníkem na automobilový průmysl, logistické či výrobní systémy či na retailový prodej aut. Je tam proto, že zakladatelé Tesly si s ním náhodou na jedné konferenci v roce 2000 potřásli rukou. Teď je ale možná čas vrátit se zpět k misi na Mars. Musk má na víc než na šéfování automobilce Podívejte se, kdo dnes vede automobilky – třeba Toyotu, Ford, Volkswagen či Nissan, reálně největšího konkurenta Tesly. Znáte jejich jména? Patrně ne. Jsou to totiž manažeři, ne vizionáři. Nikdo z nich nechce na Marsu stavět milionovou metropoli, nikdo z nich nechce dávat auta na skateboardy a budovat 3D tunelové systémy pod městy, nikdo z nich nechce strkat lidi do vakuového potrubí a nahradit tak leteckou dopravu. Mimochodem právě hyperloop už je tím konceptem, u kterého Musk oficiálně uznal, že nemá dostatečnou časovou kapacitu, a jeho vývoj svěřil jiným. Třeba to vyjde, třeba nikoliv. Určitě ale na světě bude existovat víc zkušených generálních ředitelů automobilek než lidí schopných dotáhnout hyperloop do produkční reality. A právě proto by se Elon Musk možná měl z Tesly stáhnout. Má mnohem větší potenciál než být generálním ředitelem automobilky, která chce velikostí své roční produkce někdy do roku 2020, když všechno půjde naprosto ideálně, začít pozvolna dohánět Škodu Auto.   

VOZY TESLA

Nahoru