menuMENUHledat

Elektromobilita v rozkvětu

01.09.2015 10:56 | Zdroj: Příloha HN, 25. 8. 2015
Elektromobilita v rozkvětu

Po celém světě se ročně prodá na 300 tisíc elektroaut, dobíjecích stanic je přibližně 100 tisíc. Podle odborníků se jejich roční prodej do roku 2020 zvýší na 7 milionů, což bude desetina celkového počtu prodaných aut.

„V České republice je okolo stovky nabíjecích stanic, přibližně jedenáct z nich je rychlonabíjecích,“ uvedl pro Hospodářské noviny předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec.

Nejvíce jich provozuje skupina ČEZ (50) a Pražská energetika (více než 30). Své nabíjecí stanice chce rozšířit také energetická společnost E.ON – ta má zatím v obchodních centrech umístěné čtyři (dvě z nich jsou v Brně) a jejich použití je zcela zdarma.

Dieselové motory jsou dnes na stejné úrovni jako ty na CNG

Přesto se stále více prodávají auta poháněná zemním plynem, která už jsou cenově na stejné úrovni jako běžná auta. Lidé se totiž podle Radovana Hasaly, ředitele společnosti Trend Park, ještě často mylně domnívají, že auta na CNG jsou čistší než ta na naftová. Dnes už jsou ale dieselové motory na stejné úrovni jako zemní plyn.

Elektroauta jsou v současnosti sice stále drahá, ale náklady na jejich provoz jsou mnohem menší. Zatímco jeden kilometr ujetý autem na zemní plyn stojí kolem jedné koruny, v případě elektromobilu jde o částku ještě nižší než 50 haléřů.

Ostrava má eletrobusy už pět let

Celkově se ale elektromobilita prosazuje čím dál tím víc. V Praze se budou od září testovat české elektrobusy, které vyrábí firma SOR Libchavy. K jejich nabíjení poslouží dvoupólový pantografový sběrač umístěný na střeše získávající energii z krátké trolejbusové troleje vybudované na konečné stanici Želivského.

V Ostravě jsou elektrobusy této značky v provozu už zhruba pět let, přesto jejich nasazení do běžného provozu většina dopravců nadále odmítá. Důvodem je hlavně počáteční investice. Podle Aleše Lipavského ze společnosti SOR Libchavy by ale jedinou případnou investicí, co se týče technického zázemí, bylo vybudování nabíjecích stanic na zastávkách.

Nahoru