menuMENUHledat

Jim Keller připravuje pro Teslu nejlepší čip pro AI na světě!

13.12.2017 09:29 | Zdroj: Obrázek: www.tesla.com
 Jim Keller připravuje pro Teslu nejlepší čip pro AI na světě!

Jim Keller, slavný inženýr stojící za instrukční sadou x86-64, čipem Apple A5 či třeba AMD K8 a poslední téměř dva roky také viceprezident pro hardware Autopilota, intenzivně připravuje vlastní hardwarový čip Tesly pro umělou inteligenci (AI). Elon Musk to prozradil minulý týden na konferenci o umělé inteligenci.

Rozkmotření s nVidií může mít pozitivní dopady

Tesla má s hardwarem pro svého Autopilota jedno velké trápení. Mezigenerační změny pro ni totiž doposud znamenaly kompletní obměnu hardwaru, a to jak na úrovni senzorů, tak na úrovni výpočetní části celého systému. Zatímco pro svého druhého Autopilota si Tesla zvolila platformu nVidia Drive PX2 s GPU nVidia GeForce GTX Titan, jen pár měsíců po jeho uvedení se automobilka s nVidií rozešla a podle některých spekulací ne úplně v dobrém. Problém byl patrně v tom, že nVidia stejnou platformu nabízí i konkurenci.

Autopilot je pro Teslu naprosto klíčovou výhodou. Je tím, co ji odlišuje od všech kromě Cadillacu a platformy SuperCruise od General Motors (GM). Představa, že by stejný hardware mohla využívat i konkurence a že by – podobně jako Waymu – třeba někdo ukradl data nasbíraná z Tesel, aby doslova přes noc získal stejně schopného autopilota, je pro Muska nepřijatelná. Unikátní hardware totiž zabrání riziku okopírování know-how, ve kterém je Tesla na míle vzdálená většině konkurence.

Tesla jde cestou vlastních čipů

Právě proto jde Tesla cestou vlastních čipů. Zatím, až do minulého pátku, to však bylo spíše v rovině spekulací a poloveřejných informací. Ještě v září se totiž spekulovalo o spolupráci Tesly s AMD. Teď už je jasné, že to není pravda. Respektive napůl. Jim Keller totiž v AMD strávil velkou část své inženýrské kariéry. Letos v červnu, po personálním zemětřesení v oddělení pro umělou inteligenci, nahradil Alexandra Haaga. Nová tvář, špičkový odborník ze Stanfordu Andrej Karpathy zavítal i do softwarové části tohoto oddělení.

Enhanced AutoPilot ze Semi může běžet už na nových čipech

Při uvedení Tesly Semi se poprvé objevil tzv. Enhanced AutoPilot s větším množstvím senzorů a novými funkcemi, jako je autonomní jízda v „konvoji“. Dokonce to vypadá, že Semi by mohla být vybavena i LiDARem. Finální verze Semi opustí brány automobilky teprve v roce 2019. To je spousta času na to, aby duo Keller a Karpathy přišlo s novým čipem pro zcela nového, rozšířeného Autopilota. To, že Semi disponuje jinou senzorovou základnou a novými funkcemi, které Tesla slíbila zákazníkům, by však naznačovalo, že nový čip by mohl být ve velmi pokročilé fázi vývoje, případně že už ho Tesla touhle dobou má. Tím pádem by se mohl nový Autopilot možná dostat do Modelů S a X, třeba již během příštího roku. To se ale musíme nechat překvapit.

Tak či onak Tesla chce nadále ze svého Autopilota dělat klíčovou výhodu, která zejména ve světě tahačů o míle předbíhá konkurenci. Technologii jízdy v koloně, s níž přichází Semi, sice už roky testuje třeba Volvo, ale to zase nemá autopilota, který by byl schopný řídit sám, bez vodicího kamionu. Jediný, kdo teď reálně ohrožuje vedoucí pozici Tesly v autonomním řízení, je GM. To ohlásilo, že autonomie úrovně 4 dosáhne u produkčních aut již v příštím roce. Jenže GM nevyrábí kamiony, takže pro tuhle část velmi slibného byznysu Tesly to nepředstavuje žádné větší ohrožení.

Nahoru