menuMENUHledat

Malým elektromobilem ze Španělska do ČR a navíc zadarmo – utopie?

13.09.2021 07:57 | Autor: Jarek Bubla
Malým elektromobilem ze Španělska do ČR a navíc zadarmo – utopie?

Rozhodli jsme se vyzkoušet jednu výzvu. Malým elektromobilem Renault ZOE s 52 kWh baterií ujet přes 1500 km bez jediného placení za nabíjení.


Do Španělska jsme se dostali při našem roadtripu napříč Evropou. Zde nás překvapilo, jak snadné je nabít elektromobil zdarma. Před naším odjezdem zpět do ČR jsme se tak rozhodli, že vyzkoušíme, zda je možné přijet až do naší republiky bez jediného placení za elektřinu

Vyjeli jsme v pondělí okolo 12. hodiny z letoviska Platja d´Aro, v letovisku jsme zcela náhodou asi 100 metrů od našeho ubytování objevili další nabíječku, kterou město nabízelo zdarma, a tak jsme mohli odjízdět s plně nabitou 52 kWh baterií. Jelikož nás první den čekalo jen něco málo přes 300 km do destinace ve Francii, zastavili jsme se po cestě jen na 30 minut v Lidlu, kde jsme nakoupili a do vozu přidali asi 20 % energie. Obrovskou výhodou Renaultu ZOE je výkonná palubní nabíječka, která do baterie umí posílat až 19 kW i na pomalých AC nabíječkách, kterých je mnohem více než rychlých DC a navíc jsou často zdarma, aby nalákaly zákazníky. Při příjezdu do cílové destinace jsme opět chtěli nabíjet u Lidlu, abychom ráno měli nabité auto alespoň na 60 %. Bohužel byly všechny čtyři AC stojany u Lidlu obsazeny, a tak jsme zajeli rovnou k našemu ubytování a v baterii nám zbývalo 35 %.

nabíjecí stanice Lidl

Napravili jsme to druhý den ráno. V 8:15 jsme dali vůz nabíjet u Lidlu, mezitím se šli nasnídat do místní pekárny. Po návratu k Lidlu jsme šli ještě nakoupit a vyjížděli v 9:40 s nabitou baterií na 90 %. První zastávku jsme měli naplánovanou za 200 km, kde je opět Lidl, celkově nás tento den čekala trasa 540 km. Bohužel jsme u první zastávky narazili na obsazenou stanici. Jelikož jsme v baterii měli ještě téměř 30 %, rozhodli jsme se ujet 90 km a nabít u dalšího Lidlu, kde by měly být čtyři AC stanice. Díky úsporné jízdě jsme dorazili ještě s 10 % v baterii. Tentokrát byly všechny stojany prázdné a my tak mohli směle nabíjet. Jelikož jsme potřebovali nabít na 80 %, abychom dojeli do dnešní cílové destinace v Besanconu, měli jsme téměř 2 hodiny čas. Hned vedle Lidlu bylo obchodní centrum, kde jsme se mohli naobědvat, dát si kafe a poté samozřejmě nakoupit v Lidlu, abychom mu aspoň trochu vrátili nabíjení zdarma. Po necelých 2 hodinách jsme vyjeli do dnešní cílové destinace. Po příjezdu jsme zaparkovali přímo v centru v podzemním parkovišti, kde jsme věděli, že je 7 kW nabíječka, díky které přes noc nabijeme doplna. Nabíječku město nabízelo zdarma a nutné bylo pouze zaplatit za parkování, které bylo přes noc jen za 1 Euro. 

nabíjecí stanice Aldi

Ve středu jsme vyjížděli v 9 hodin s plnou baterií a měli v plánu ujet 750 km až do ČR. První zastávku jsme měli naplánovanou za 286 km v Německu u Kauflandu, kde měla být konečně rychlá DC nabíječka. Přijeli jsme s 10 % a dali vůz nabíjet, naštěstí bylo zcela volno. Mezitím si šli nakoupit do Kauflandu a dát si kafe. Po 50 minutách jsme měli nabito na 80 %, což nám stačilo na další zastávku, která byla vzdálená necelých 200 km. Na další stanici jsme přijeli s 25 %, nabíječka byla obsazena. Po 5 minutách přišel řidič a své auto odpojil, připojil naše a několik minut s námi ještě debatoval o situaci s elektromobily v Německu. Poté jsme si zašli nakoupit pár věcí k jídlu do místního Aldi a po 40 minutách odjížděli s 80 % v baterii. K nabíjecí stanici u Rozvadova jsme to měli již pouze 215 km, což nebyl problém. Do Rozvadova jsme přijeli po 18. hodině. Zde jsme ukončili náš pokus o nabíjení zdarma a 15 minut nabíjeli u stanice E.ON, která již byla placená. Cílovou destinací nakonec byla Plzeň.

Celý pokus tak byl úspěšný, podařilo se celou cestu do ČR absolvovat zcela zdarma. Trasu by bylo možné zvládnout i během dvou dní, za nabíjení normálně platit a využívat pouze rychlé nabíjecí stanice. My jsme však nikam nespěchali a raději se ještě zastavili v krásných francouzských městech. Jelikož bylo po celou dobu velmi slunečno a prakticky vždy byla u nabíjecí stanice velká střešní fotovoltaická elektrárna, tak emisní stopa této cesty byla velmi nízká. Navíc díky jaderným elektrárnám a obnovitelným zdrojům energie má Francie zhruba o 90 % nižší emisní stopu na vyrobenou kWh než ČR. Závěrem: jezdit elektromobilem po západní Evropě je velmi příjemná záležitost, s větším elektromobilem by to samozřejmě byla ještě větší pohoda.

Nahoru