menuMENUHledat

Musk versus média: Proč zakladatel Tesly novináře nenávidí i miluje?

23.07.2018 10:17 | Autor: VS
Musk versus média: Proč zakladatel Tesly novináře nenávidí i miluje?

Občasný negativní postoj médií je pro každou společnost naprostou samozřejmostí, a čím větší tato společnost je, tím se o ni novináři zajímají více. Ovšem zatímco hlavním motem velkých společností je tyto ataky novinářů přehlížet, Tesla k problému přistupuje zcela opačně.


Tesla a novináři

Pokud se podíváme na to, jak v poslední době novináři píší o Tesle, zjistíme, že objektivní kritiky příliš mnoho není. Novináři na Teslu buď nadávají, nebo ji vychvalují do nebes. A Tesla veškeré jejich příspěvky velmi pečlivě sleduje a také na ně skrze Muska reaguje.

Tesla tak má zcela opačnou strategii než ostatní velké automobilky, které povětšinou negativní kritiku přecházejí bez povšimnutí a upozorňují či komentují pouze tu pozitivní. Elon Musk si však nikdy nenechá ujít komentář k negativnímu výroku novinářů na adresu jeho společnosti, kterých je v poslední době tolik, že to vypadá, jako by Musk už ani nic jiného nedělal.

Tesla se snaží naslouchat

V momentě, kdy novináři podají konstruktivní kritiku založenou na kvalitních datech, se Musk povětšinou taktéž uchyluje ke konstruktivnímu komentáři. Příkladem může být článek portálu Consumer Reports, který se věnuje testování nejrůznějších produktů. Ten o Modelu 3 napsal, že jeho koupi nedoporučuje z důvodu nedostatečných výsledků vozu v brzdných testech. Musk na jejich článek okamžitě zareagoval příslibem, že se na celý problém Tesla zaměří a pokusí se jej odstranit. Během jediného týdne pak Tesla vylepšila brzdné schopnosti Modelu 3 prostřednictvím aktualizace softwaru, díky čemuž od Consumer Reports vůz získal pozitivní doporučení.

Když naslouchat nejde

Na druhou stranu články od stránek jako je Business Insider povětšinou Musk ignoruje. O Inssideru je již delší dobu známo, že se zaměřuje především na negativní články o Tesle a přináší informace typu, že výroba Modelu 3 produkuje obrovské množství šrotu nebo že společnost zcela přeskočila některé testy brzdového systému své novinky. Přitom první z těchto informací byla Business Insideru poskytnuta zaměstnancem, který se snažil Teslu sabotovat, což jasně dokazuje, že tento portál příliš nehledí na validitu zdroje informací.

Všechno špatné je pro něco dobré

Paradoxně jsou však takovéto články Tesle k užitku. Důvodem je vysoký zájem čtenářů o podobný typ zpráv, díky čemuž má Tesla v podstatě bezplatnou reklamu a propagaci sebe a svých nových produktů. Takové zprávy jsou schopné zvýšit profil společnosti a navyšovat poptávku po vozech. Zájemce si totiž je schopen sám zjistit, kde se ukrývá pravda a rychle pochopí, že velké množství podobných zpráv o Tesle jsou pouze bezzubými ataky, kterým jde hlavně o vysokou návštěvnost čtenářů.

Příkladem mohou být dva články, první z roku 2008, který přinesl ironickou reportáž o novém Tesla Roadsteru a pak článek z roku 2012 o chování společnosti Tesla, který vyšel v New York Times. Z obou těchto článků nakonec Tesla jen těžila a oba případy jsou podrobně popsány v knize: Tesla Motors: How Elon Musk and Company Made Electric Cars Cool, and Remade the Automotive and Energy Industries, která však bohužel ještě nevyšla v českém překladu.

Pro Muska jsou ataky novinářů rozhodně věcí nepříjemnou, ovšem Tesla moc dobře ví, že i negativní reklama je také reklama. V momentě, kdy je schopna na nejrůznějších obvinění prostřednictvím Muska zareagovat racionálně a vše vysvětlit a objasnit, pak může z takových situací jen těžit. Známe však i případy, kdy Musk zcela neunesl své emoce. Takové momenty se mohou promítnout například přímo do ceny akcií společnosti, jak jsme byli nedávno svědky.

Tesla Model Y bude možná dříve než se čekalo!

Tesla Model Y bude možná dříve než se čekalo!

Neoficiální zprávy říkají, že výroba Modelu Y možná začne již v prvním čtvrtletí 2020. To by znamenalo zahájení výroby o půl roku dříve, než bylo původně oznámeno.  

VOZY TESLA

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Elon Musk strávil v čele Tesly více než devět let. Původně s ní přitom neměl mít nic společného. V roce 2004 tam vstoupil jen jako jeden z investorů. Na ředitelskou židli se dostal v roce 2008 po zásadní neshodě s původními zakladateli Tesly ohledně vzhledu interiéru. Zakladatelé (a tím pádem i bývalý CEO) odešli a Musk se chtě nechtě musel chopit ředitelské funkce. Teď už by z ní možná měl odejít. Muskova práce v Tesle je u konce Když se Musk rozhodl investovat do Tesly, předsevzal si, že světu ukáže, že elektrický sporťák může být rychlý, zábavný a nabízet kvalitní interiér. Chtěl tak získat finanční prostředky na masovější luxusní elektromobil – budoucí Model S. A to se mu podařilo. Model S však měl pomoci pouze získat prostředky na masivní rozšíření elektromobilů, na výrobu dostupného auta, kterého by se ročně prodaly stovky tisíc kusů. Tímto automobilem je Model 3 s více než půl milionem předobjednávek. Jenže teď nastupuje fáze optimalizace výroby, logistiky, pečlivého řízení nákladů a tak dále. Proto si také Tesla loni najala Petera Hochholdingera, špičkového odborníka na řízení výroby, kterého přetáhla z Audi. Muskova role byla vždycky vizionářská, i když pro svůj mikromanagement se rozhádal se zakladateli Tesly i s mnohými dalšími zaměstnanci, jimž říkal, co a jak přesně mají dělat, i když nebyl jejich přímým nadřízeným. Jenže teď, když se z Tesly oficiálně stává seriózní velkoobjemová automobilka, je možná načase přenechat výrobu profesionálům. Proč? Vizionáře každodenní rutina zabíjí Příštích několik měsíců, jež Musk označil za výrobní peklo, bude o všem, jen ne o vizionářském přístupu. Bude to optimalizace rutiny. Kaizen, jak tomu kdysi říkala Toyota, tedy systém neustálého zlepšování výroby často po těch úplně nejmenších kouscích. Ostatně existuje velké množství firem, které se živí třeba tím, že změní v automobilce rozmístění nářadí u pracovníků jedné malé části výrobní linky a automobilce tak ušetří desítky milionů ročně. To ale není nic pro vizionáře. Je to tvrdá práce matematického modelování. Elon Musk však byl a stále je tím, kdo se chtěl dostat na Mars. To díky Marsu se také objevil v Tesle. Není tam kvůli tomu, že by byl odborníkem na automobilový průmysl, logistické či výrobní systémy či na retailový prodej aut. Je tam proto, že zakladatelé Tesly si s ním náhodou na jedné konferenci v roce 2000 potřásli rukou. Teď je ale možná čas vrátit se zpět k misi na Mars. Musk má na víc než na šéfování automobilce Podívejte se, kdo dnes vede automobilky – třeba Toyotu, Ford, Volkswagen či Nissan, reálně největšího konkurenta Tesly. Znáte jejich jména? Patrně ne. Jsou to totiž manažeři, ne vizionáři. Nikdo z nich nechce na Marsu stavět milionovou metropoli, nikdo z nich nechce dávat auta na skateboardy a budovat 3D tunelové systémy pod městy, nikdo z nich nechce strkat lidi do vakuového potrubí a nahradit tak leteckou dopravu. Mimochodem právě hyperloop už je tím konceptem, u kterého Musk oficiálně uznal, že nemá dostatečnou časovou kapacitu, a jeho vývoj svěřil jiným. Třeba to vyjde, třeba nikoliv. Určitě ale na světě bude existovat víc zkušených generálních ředitelů automobilek než lidí schopných dotáhnout hyperloop do produkční reality. A právě proto by se Elon Musk možná měl z Tesly stáhnout. Má mnohem větší potenciál než být generálním ředitelem automobilky, která chce velikostí své roční produkce někdy do roku 2020, když všechno půjde naprosto ideálně, začít pozvolna dohánět Škodu Auto.   

VOZY TESLA

Nahoru