menuMENUHledat

Pohrobci luxusní divize Fordu půjdou příští rok Tesle po krku

25.01.2018 15:58 | Autor: MSO | Zdroj: Zdroj obrázků: jaguar.com, newatlas.com, polestar.com
Pohrobci luxusní divize Fordu půjdou příští rok Tesle po krku

Možná si vzpomínáte, že v roce 1999 došlo ke zformování Premier Automotive Group, která měla sdružovat luxusní značky Fordu. Až do roku 2008 zde figuroval Aston Martin, Lincoln, Jaguar, Land Rover a Volvo Cars. Ford jako takový s elektřinou poněkud zaspal, což stálo místo jeho generálního ředitele. Poslední tři jmenované značky však na vavřínech neusnuly a chystají se už za rok masivně zaútočit na Teslu!

Elektromobilita Fordu navzdory

Ford nástup elektromobilů prošvihl. I když automobilka chce do roku 2022 investovat do rozvoje tohoto segmentu 11 miliard dolarů a představit celkem 40 modelů, už teď je zřejmé, že to bude pozdě. Vlastně až pět let od uvedení Modelu 3. Premier Automotive Group však byla známá tím, že jednotlivé automobilky si postupem Fordu často hlavu nelámaly a využívaly celou řadu unikátních komponent i vlastní vývoj. To byl ostatně jeden z důvodů, proč Fordu celý koncept moc nefungoval. Volvo Cars nakonec skončilo v rukou Číňanů, konkrétně automobilky Geely. Jaguar a Land Rover zase spolkla indická Tata Motors. A právě tyto tři luxusní značky si teď brousí zuby na Teslu.

Jaguar: elektrické SUV letos, sedan příští rok

První elektrická novinka Jaguaru se objeví už letos. Elektrický I-Pace je vydáván za SUV, byť vzhledově a možnostmi bude asi podobným SUV jako Model X. S produkty sesterského Land Roveru, který často vytváří spíš offroady, se rovnat nebude. Faktem ovšem zůstává, že I-Pace bude mít s Modelem X jen pramálo společného. Je totiž mrňavý, konkrétně má 4,68 metru na délku ve srovnání s 5,04 metru Modelu X a na šířku je o razantních 18 centimetrů užší. Jaguáru budiž útěchou, že v Jaguar Land Rover (JLR) má za úkol vyrábět velká SUV zcela jiná automobilka.

Co ale Jaguar dělá a dělá to dobře, jsou luxusní limuzíny. Britský magazín Autocar přitom přišel s překvapivou informací, že jednu takovou se Jaguar chystá začít prodávat již příští rok. A elektrifikace se dočká hned ta největší – nová generace XJ. Stárnoucí Model S se tak dost možná opotí, a možná nejen Model S. Nové XJ bude slavit 50. narozeniny a oslava má být doslova fenomenální. O design, který už je hotový, se postaral Ian Callum, autor Aston Martinu DB7, Vanquish, DB9 a Vantage a Jaguaru XF, XE, F-Pace a I-Pace. Jakékoliv další podrobnosti však nejsou známy.

Land Rover vyrazí se zcela novým modelem proti Modelu X

Jak bylo naznačeno výše, velká SUV jsou vyhrazena Land Roveru. Ten teď vyrábí spíše offroady, přesto v příštím roce přijde s přímou konkurencí pro Model X – elektrickým Road Roverem. Tento fascinující název má naznačovat, že zákazníci mají od tohoto Land Roveru na rozdíl od Ranger Roveru či Discovery počítat hlavně s jízdou po silnicích. Ani tady není JLR bůhví jak sdílný. Víme jen to, že plány na elektrifikaci dostal již v roce 2014 na starosti Wolfgang Zeibart.

Pokud vám jeho jméno nic neříká, vězte, že strávil 23 let v BMW, čtyři roky v Continentalu, kde se staral o vývoj řídicích systémů i třeba elektronických brzd, další čtyři roky coby CEO v Infineon Technologies, což je významný německý výrobce elektronických součástek, a před nástupem do JLR pracoval jako CEO německého malovýrobce sportovních vozů Artega. Ten za jeho působení představil elektrický sporťák s 300km dojezdem Artega SE, který přímo konkuroval Tesle Roadster a nakonec zkrachoval. Ziebart tak má s Teslou nevyřízené účty. Jeho angažmá na přípravách elektrického SUV Land Roveru tedy nelze brát na lehkou váhu. Jedinou smutnou zprávou je, že se ho patrně v Evropě nedočkáme. Má být určeno pro Čínu a USA.

Volvo chce vyrazit do boje s Modelem 3 a Modelem Y

Ve Volvu se už téměř rok dějí obrovské věci. Loni v květnu automobilka oznámila na dnešní dobu stále ještě šokující zprávu, že zcela končí s diesely a soustředí se už jen na vývoj benzinových motorů, hybridních pohonů a elektromobilů. Něco podobného si přitom netroufla zatím říct ani Mazda, jejíž stávající benzinové motory mají obdobnou spotřebu jako diesely, a nový benzinový motor Skyactiv-X má být dokonce úspornější.

Pět měsíců nato přišel další šok. Polestar, značka, kterou milovníci švédských tanků znali jako producenta těch nejostřejších modelů, ve stylu divize M u BMW a výrobce závodních verzí Volva pro WTCC, se proměnila v samostatnou značku čistě na hybridy a elektromobily a do jejího čela se postavil německý šéfdesignér Volva Thomas Ingenlath.

Polestar přitom příští rok představí hned tři modely! Polestar 1 už čeká jen na dostavbu čínské továrny a má se jednat o luxusní velmi rychlé kupé. Proto nabídne výkon 592 koní, 1 000 Nm a 150 km dojezdu na elektřinu. O zbytek dojezdu se postará známý benzinový čtyřválcový dvoulitr Volvo, dopovaný kombinací turba a kompresoru, který bude tentokrát naladěn na 374 koní (v S90 T8 dokáže nabídnout výkon jen 320 koní). Sekundovat mu budou dva elektromotory, každý se 109 koňských sil. Zarážející je ovšem plánovaná cena – 150 000 €.

Magazín Autocar však minulý týden zjistil, že Polestar příští rok stihne uvést na trh ještě dva modely. Ty chce postavit přímo proti Tesle. Mají jít po krku Modelu 3 a Modelu Y. Polestar 2 bude čtyřdveřový liftback s výrazně nižší cenou než Polestar 1. Polestar 3 má být o něco větší hybridní SUV na stejné platformě. Půjde tak o přímého konkurenta Modelu Y. Oba vozy mají nabídnout oceňovaný interiér ze současných Volv včetně rozměrného dotykového displeje. To by mohlo Teslu bolet, protože její interiér, zejména u Modelu 3, zas tolik nevyniká. Polestar ale plánuje vyrábět jen 50 000 aut ročně. Pokud tedy Musk zvládne rozjet výrobu Modelu 3 na plánovaných 5 000 týdně, nebude Polestar s Teslou vůbec srovnatelný.

 

 

Nahoru