menuMENUHledat

Proč bude nový autopilot lepší řidič než člověk? A skutečně bude?

25.10.2016 10:02 | Zdroj: tesla.com, lupa.cz
Proč bude nový autopilot lepší řidič než člověk? A skutečně bude?

Jak jsme vás informovali minulý týden, Tesla má zcela přepracovaného Autopilota s novým systémem čidel. Od roku 2018 bude schopný řídit úplně sám, za jakýchkoliv povětrnostních i dopravních podmínek. Elon Musk však při jeho představení akcentoval jinou věc – Autopilot Tesly má zachraňovat životy. Právě k tomu je navržen.

Konec fatálním nehodám na parkovištích

Něco podobného už jste asi všichni někdy četli nebo slyšeli: Auto couvalo velmi pomalou rychlostí, i přesto srazilo a zabilo dítě. Řidič ho bohužel neviděl, a ani nemohl vidět. Že soud nakonec rozhodl pro řidičovu nevinu, dítěti život nevrátí. Jenomže přehlédnout malé dítě nebo třeba psa můžeme až nepříjemně často. Navíc klasická ultrazvuková couvací čidla nemusí pokrýt vše. Nový Autopilot Tesly je však právě na takové situace připraven. Neunikne mu doslova ani myš. A přesně tak to Elon Musk chtěl.

Lidé nejsou pro řízení ideální 

Jeho filosofie, kterou zdůraznil i na středeční tiskové konferenci, je jasná: lidé nejsou pro řízení auta způsobilí. Ne natolik, aby dokázali řídit bez smrtelných nehod. Řidič totiž spoustu věcí nevidí, ani když řízení věnuje maximální pozornost. V lepším případě má kromě přehledu o dění před vozidlem povědomí také o tom, co se děje za ním – avšak prostřednictvím pouhých 3 zrcátek. Na rozdíl od něj autopilot neustále sleduje každý pohyb ve všech směrech kolem vozidla. 8 kamer ho snímá poměrně přesně do vzdálenosti 50 metrů, 12 ultrazvukových čidel pak naprosto přesně do 8 metrů.

Autopilot se bude teprve učit

Stejně jako lidé z Googlu i Musk ví, že naprogramovat dokonalého Autopilota v podstatě není možné. Že i když je k dispozici tolik čidel, vyhodnocovat z nich získaná data na základě běžných algoritmů nestačí. Je potřeba učit se z reálného silničního provozu, protože lidé občas na silnicích předvádějí věci mimo veškerá naše očekávání.

Autopilot tedy dostal do vínku neuronovou síť, do níž se patrně nahrají data ze všech Tesel, které teď jezdí s Autopilotem. Klíčová budou data hlavně od nových modelů vybavených čidly pro Autopilot 2.0. Při současných rekordních prodejích lze předpokládat, že během následujících dvou let získá neuronová síť Tesly data z desítek milionů kilometrů reálného provozu (Google měl prý loni v květnu data sebraná jen ze 2,7 milionu kilometrů najetých po USA).

Lepší než člověk?

Pokud bychom měli nového Autopilota porovnat s lidským řidičem, měl by za sebou desítky milionů kilometrů napříč různými zeměmi za různého počasí, zvládal by najednou sledovat všechny směry kolem vozidla, nic by ho neoslnilo a dobře by viděl za všech podmínek – skrz mlhu i v úplné tmě.

Jinými slovy, až bude mít Autopilot data z provozu, neměl by být na světě z pohledu bezpečnosti provozu lepší řidič než on. Přitom Autopilot bude každý další měsíc ještě o mnoho milionů kilometrů „chytřejší“ a dokonalejší. Jediné, s čím bude mít patrně vždy problémy, je riskantní jízda. Té se chce Musk vyvarovat za každou cenu. Jeho primárním cílem je totiž chránit životy!

Nahoru