menuMENUHledat

Proč se Tesle vyplatí mít vlastní továrnu na baterie?

29.04.2016 10:00
Proč se Tesle vyplatí mít vlastní továrnu na baterie?

Rozhodnutí Tesla Motors vybudovat vlastní továrnu na baterie v podobě velkolepého projektu Gigafactory vidí většina ekonomických novinářů jako jednozančně pozitivní krok. Proč? Tesla díky ní nebude závislá na externích dodavatelích. Může díky tomu zaprvé ušetřit, zadruhé bude moci lépe dohlížet na jejich kvalitu a zatřetí to může posílit její vztah se zákazníky.

Výrobní postup, kdy si jedna firma zajištuje celý proces od zpracování prvotních surovin, přes výrobu jednotlivých dílů až po montáž finálního výrobku, označujeme termínem vertikální integrace. V minulých letech nebyl tento model tak obvyklý, protože kvůli snížení ceny se celá řada firem rozhodla nakupovat jednotlivé komponenty od externích dodavatelů a úzce se specializovat jen na výsledný produkt.

Takovýto přístup zvolil například Boeing při výrobě letadla Dreamliner. Údajně zhruba 70 % komponent tohoto letadla pochází právě od externích dodavatelů. Nicméně nyní se řada společností (a mezi nimi právě Tesla Motors) vrací právě k modelu vertikální integrace a snaží se do svého byznysu zahrnout co nejvíc fází výroby, ale i prodeje a servisu svých výrobků.

Ještě před výstavbou Gigafactory už Tesla kontrolovala prodej svých elektromobilů, vybudovala vlastní nabíjecí síť a vlastní továrna na baterie je tak jen dalším logickým krokem v tomto přístupu. V neposlední řadě se ukazuje, že podobný přístup dokáže vytvořit mezi firmou a koncovým zákazníkem užší vazbu. Je tedy možné, že společností, které se vydají podobnou cestou bude v dalších letech přibývat. 

Nahoru