menuMENUHledat

Prohraje Tesla válku o autonomní auta kvůli absenci LiDARu?

06.06.2017 06:00 | Autor: MSO | Zdroj: seekingalpha.com, velodynelidar.com, zdroj obrázku FB Tesla

V čem má Tesla Vision své limity

Právě v těchto mezních podmínkách přitom začíná narážet Tesla Vision na své limity. Tesla se spoléhá na osm kamer, jeden radar a 12 ultrazvukových senzorů s velmi krátkým dosahem (podobně jako mají běžné parkovací senzory). Radar v Tesle zabírá jen prostor před vozidlem (LiDARje dostupný i 360 stupňové variantě) a oproti LiDARu se může potýkat s klasickými problémy např. policejních radarů jako jsou neúplné či špatné odrazy, pomalejší reakce či třeba rušení.

To samo o sobě nevadí, protože je doplněn ještě kamerami. Jenže rozdíl nastává za špatných viditelných podmínek. I proto DARPA klasický radar pro navigaci autonomních vozítek pro bojiště nevyužila.

Proč už není všude LiDAR

Jelikož armády platí vždycky mnohem lépe než civilisté a vývoj vojenských technologií také něco stojí, tak LiDAR není úplně levný. Pohled do oficiálního ceník např. na cenu tzv. puku, který by se dal využít i v autonomních vozidlech, říká, že stojí 7999 USD. To je mnohem více než je koncová cena celého Autopilota od Tesly.

Jenže Seeking Alpha píše, že méně univerzální verze LiDARu vhodné přímo pro autonomní vozidla se díky rychlému propadu cen už nyní dostaly na 300 dolarů za kus. Přitom do budoucna jejich cena bude pravděpodobně ještě klesat. Stane se tak patrně s první masivní zakázkou od některé z automobilek.

LiDAR se přitom vyvíjí mnohem déle než Tesla Vision. Prakticky od roku 2005, přičemž z tohoto projektu, pokud je známo, neodcházejí klíčoví lidé tak jako je to běžné u Tesly. LiDAR má však přesto přese všechno v kontextu autonomního řízení úrovně 5 jeden důležitý nedostatek. Jeho provozní teplota je jen v rozmezí -10 až +60 °C. A to na automobilový průmysl nestačí. Automobily totiž jezdí i ve větších mrazech a na slunci kdesi v Saudské Arábii se jejich povrch také zahřeje na vyšší teploty než +60 stupňů.

Ještě není dobojováno

Bitvu tedy zatím vyhrává Tesla, ale je vysoce pravděpodobné, že ve válce zvítězí vojenská technologie LiDARu. Budiž však útěchou, že Tesla i přes všechna prohlášení Muska o LiDARu myšlenku na LiDAR definitivně nevzdává. Loni na podzim byl totiž zachycen testovací Model S s jedním z LiDARů. Uvidíme tedy, na kolik se slova Seeking Alpha o prohrané válce naplní.

Nahoru