menuMENUHledat
banner

Tesla to dokázala! Vyrobila 5 tisíc Modelů 3 za jediný týden

02.07.2018 09:53 | Autor: VS
Tesla to dokázala! Vyrobila 5 tisíc Modelů 3 za jediný týden

Dlouho očekávaný moment se stal skutečností. Automobilce Tesla se v minulém týdnu podařilo vyrobit 5 tisíc kusů Modelu 3 a k tomu navíc udržet výrobní tempo 2 tisíc kusů Modelu S a X.


Konečně!

Jasně o tom hovoří nejrůznější fotografie, které se dostaly na sociální sítě přímo od zaměstnanců Tesly, kteří se na výrobě podílí. Fotografie zachycují například banner s nápisem Model 3 5k Club s podpisy pracovníků továrny ve Fremontu, dále fotografie továrny s nápisy: Dokázali jsme to, nebo Model 3 s nápisem 5 000 na čelním skle.

model-3-5k-instagram-2-576x1024model-3-5k-instagram-3-576x1024model-3-5k-instagram-768x1024tesla-model-3-5k

Obrázky nejdříve vyvolávaly spekulace, ovšem pak přišel zaměstnancům e-mail od samotného Muska, který dosažení cíle jasně potvrdil:

„Dokázali jsme to!! Neuvěřitelná práce od neuvěřitelného týmu. Nemůžu být více hrdý na to, že s vámi mohu spolupracovat. Je to čest. Odhodlání a kreativita, kterou jste do práce vložili, jsou neuvěřitelné! Společně se nám podařilo vždy najít cestu, vůli a vynalézavost k objevení zcela nových řešení.

Ať už se jednalo o práci ve stanech, nebo přepravování výrobních zařízení přes celý svět v obrovských nákladních letadlech, je to jedno. Vždy to fungovalo. Nejen že jsme vyrobili více než 5 tisíc Modelů 3, ale také jsme dosáhli spolu s produkcí Modelu S a Modelu X kombinované výroby 7 tisíc vozidel za jeden týden.“

Cesta více než trnitá

Cíl 5 tisíc Modelů 3 týdne měla Tesla ve svém hledáčku již velmi dlouho. Ukázalo se však, že se jedná o velmi náročný mezník. Elon Musk nejdříve předpovídal jeho překročení již koncem roku 2017, ovšem nepodařilo se. Tesla se tak rozhodla posunout termín do druhého čtvrtletí tohoto roku s tím, že na konci prvního čtvrtletí bude týdenní produkce Modelu 3 čítat 2,5 tisíce kusů.

Ani tento cíl se však automobilce nepodařilo splnit, i když byla velmi blízko. Poslední březnový týden společnost vyrobila 2 tisíce kusů tohoto vozu. Na výroční schůzi akcionářů se očekávalo, že Tesla po tomto neúspěchu své cíle přehodnotí, ovšem Musk pětitisícový plán potvrdil.

Stroje z Evropy a velké stany

Pro automobilku to však vůbec nebylo snadné. Během druhého čtvrtletí musela hned dvakrát zastavit výrobní linku, aby jí mohla modernizovat. O modernizaci se postarala především robotická zařízení, která byla do Spojených států dopravena až z Evropy. Zařízení měla za úkol především urychlit výrobu bateriových bloků pro vozidla.

Navíc se začátkem června objevil v továrně ve Fremontu obrovský stan, do kterého byla umístěna další linka pro výrobu Modelu 3. Toto řešení bylo zpočátku kritiky považováno za naprosté šílenství, ale jak je patrné, svému účelu nakonec posloužilo dokonale.

Čas odpočívat? Nikoliv!

Tesla však jde dál. Podle zpráv agentury Reuters si dala nový cíl, kterým je výroba 6 tisíc kusů Modelu 3 týdně. Tohoto cíle by chtěla dosáhnout již příští měsíc a důvod je jediný. Tesla se, alespoň podle slov Elona Muska, stala konečně skutečnou automobilkou. 



Tesla je na vrcholu! Druhé čtvrtletí tohoto roku bylo nejúspěšnější v její historii

Tesla je na vrcholu! Druhé čtvrtletí tohoto roku bylo nejúspěšnější v její historii

Tesla má za sebou druhý kvartál roku 2018. Vedla si v něm o poznání lépe než v tom prvním a také stanovila několik historických milníků.

TESLA MOTORS

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Proč by se Elon Musk měl stáhnout z Tesly

Elon Musk strávil v čele Tesly více než devět let. Původně s ní přitom neměl mít nic společného. V roce 2004 tam vstoupil jen jako jeden z investorů. Na ředitelskou židli se dostal v roce 2008 po zásadní neshodě s původními zakladateli Tesly ohledně vzhledu interiéru. Zakladatelé (a tím pádem i bývalý CEO) odešli a Musk se chtě nechtě musel chopit ředitelské funkce. Teď už by z ní možná měl odejít. Muskova práce v Tesle je u konce Když se Musk rozhodl investovat do Tesly, předsevzal si, že světu ukáže, že elektrický sporťák může být rychlý, zábavný a nabízet kvalitní interiér. Chtěl tak získat finanční prostředky na masovější luxusní elektromobil – budoucí Model S. A to se mu podařilo. Model S však měl pomoci pouze získat prostředky na masivní rozšíření elektromobilů, na výrobu dostupného auta, kterého by se ročně prodaly stovky tisíc kusů. Tímto automobilem je Model 3 s více než půl milionem předobjednávek. Jenže teď nastupuje fáze optimalizace výroby, logistiky, pečlivého řízení nákladů a tak dále. Proto si také Tesla loni najala Petera Hochholdingera, špičkového odborníka na řízení výroby, kterého přetáhla z Audi. Muskova role byla vždycky vizionářská, i když pro svůj mikromanagement se rozhádal se zakladateli Tesly i s mnohými dalšími zaměstnanci, jimž říkal, co a jak přesně mají dělat, i když nebyl jejich přímým nadřízeným. Jenže teď, když se z Tesly oficiálně stává seriózní velkoobjemová automobilka, je možná načase přenechat výrobu profesionálům. Proč? Vizionáře každodenní rutina zabíjí Příštích několik měsíců, jež Musk označil za výrobní peklo, bude o všem, jen ne o vizionářském přístupu. Bude to optimalizace rutiny. Kaizen, jak tomu kdysi říkala Toyota, tedy systém neustálého zlepšování výroby často po těch úplně nejmenších kouscích. Ostatně existuje velké množství firem, které se živí třeba tím, že změní v automobilce rozmístění nářadí u pracovníků jedné malé části výrobní linky a automobilce tak ušetří desítky milionů ročně. To ale není nic pro vizionáře. Je to tvrdá práce matematického modelování. Elon Musk však byl a stále je tím, kdo se chtěl dostat na Mars. To díky Marsu se také objevil v Tesle. Není tam kvůli tomu, že by byl odborníkem na automobilový průmysl, logistické či výrobní systémy či na retailový prodej aut. Je tam proto, že zakladatelé Tesly si s ním náhodou na jedné konferenci v roce 2000 potřásli rukou. Teď je ale možná čas vrátit se zpět k misi na Mars. Musk má na víc než na šéfování automobilce Podívejte se, kdo dnes vede automobilky – třeba Toyotu, Ford, Volkswagen či Nissan, reálně největšího konkurenta Tesly. Znáte jejich jména? Patrně ne. Jsou to totiž manažeři, ne vizionáři. Nikdo z nich nechce na Marsu stavět milionovou metropoli, nikdo z nich nechce dávat auta na skateboardy a budovat 3D tunelové systémy pod městy, nikdo z nich nechce strkat lidi do vakuového potrubí a nahradit tak leteckou dopravu. Mimochodem právě hyperloop už je tím konceptem, u kterého Musk oficiálně uznal, že nemá dostatečnou časovou kapacitu, a jeho vývoj svěřil jiným. Třeba to vyjde, třeba nikoliv. Určitě ale na světě bude existovat víc zkušených generálních ředitelů automobilek než lidí schopných dotáhnout hyperloop do produkční reality. A právě proto by se Elon Musk možná měl z Tesly stáhnout. Má mnohem větší potenciál než být generálním ředitelem automobilky, která chce velikostí své roční produkce někdy do roku 2020, když všechno půjde naprosto ideálně, začít pozvolna dohánět Škodu Auto.   

VOZY TESLA

Nahoru