menuMENUHledat
banner

Tesla v praxi XXVII: Jak ovlivní autonomní vozy provoz na silnicích?

01.11.2016 20:14 | Autor: BP | Zdroj: teslarati.com
Tesla v praxi XXVII: Jak ovlivní autonomní vozy provoz na silnicích?

Většina z nás je naprosto nadšená tím, co nám autonomní technologie může přinést. Představte si ty hodiny spánku během dlouhých, nudných přesunů po dálnici. Nebo množství smysluplné práce, kterou za jízdy uděláme (v čase, který by jinak byl mrtvý). Možnost se plně věnovat dětem, aniž bychom se rozčilovali nad autem, co nás zpomaluje. Už žádné projetí obce stovkou s houkačkami za zády (to bude ale bezpečno :)). O jedné věci jsme ale prozatím ve spojení s autonomními auty ještě nemluvili: jak se změní provoz na silnicích díky robotickým vozům?

Stačila by nám vzdálenost šest palců mezi jednotlivými vozy?

Jeden způsob, jak můžeme snížit dopravní zácpy na dálnicích, spočívá ve snížení rozestupů mezi jednotlivými auty. Říká se, že člověku trvá asi 4 sekundy, než zareaguju na auto, které před ním zastavilo. Při rychlosti 96,6 km/h můžeme mluvit o 27 metrech za sekundu. A ještě jinak: potřebujeme vzdálenost celkem 107 metrů než vůbec dojdeme k tomu, že začneme brzdit auto.

Teď si připomeňme pravidlo bezpečné vzdálenosti 2,5 sekund, čímž získáme vzdálenost cca 67 metrů. Pokud máme auto reagující, no, během tisíciny nanosekundy nebo miliontiny sekundy, někteří můžou říct, že šest palců je dostatečná vzdálenost. Je to možná přehnané, ale šest palců by poskytlo počítači dostatek času, aby zastavil vůz dřív, než dojde ke kolizi.

Pokud máme na silnici klasické auto, které nemá autonomní technologii, potřebujeme asi 67 metrů na jedno auto. Autonomní vozidlo (pokud údaj nadsadíme, aby se nám dobře počítalo), potřebuje asi 6 stop na auto. 67 děleno 6 vyjde na 11 vozů na celkových 67 metrů vozovky. Což je rozhodně lepší, než jedno klasické auto na stejné vzdálenosti. Tadá, problém se zácpami je vyřešen!

Proč létají husy ve formaci V? A co mají společného s autonomními vozy?!

Autonomní vozy by mohly jezdit velice vysokou rychlostí. V rámci bezpečnosti samozřejmě dojde k jistému omezení. Kromě bezpečnosti je vysoká rychlost důležitá také z hlediska dojezdu. Není tajemstvím, že zběsilá jízda při X mílích za hodinu je přímo zabijákem dojezdu. Na blogu Tesly si můžete přečíst o spoustě lidí, kteří ujeli neuvěřitelné vzdálenosti na jedno nabití. Můžete ale vsadit poslední halíř, že jeli spořádaně a pomalu!

A právě tady přichází chvíle, kdy se poučíme od NASCARu… a hus! Jakýkoliv fanoušek závodů NASCAR ví, že řidiči často jezdí ve spořádaných formacích: ti před nimi jim prostě šetří šťávu. Auto v přední linii rozráží vzduch a vůz za ním může jet stejnou rychlostí, ale v částečném vakuu. Kromě toho, že tak šetří palivo, také díky tomu většinou nemusí tak často stavět v pit stopu.

A proč mluvíme o husách? Zamysleli jste se někdy, proč husy létají ve formaci tvarované do V? Podobný důvod. Husy, které letí vpředu, tvoří svými křídly turbulence. Tyto vibrace pak usnadňují ostatní ptákům véčkové formace jejich let. V pravidelných intervalech se pak husy střídají. Šetří tak síly a celý postup je efektivnější a rychlejší.

Autonomní vozy už nejsou jen hudbou budoucnosti. Elon Musk pokračuje se svou elektrorevolucí a zdá se, že ho nic nezastaví.

Thic article appeared at TESLARATI. Follow TESLARATI on Twitter.



Nahoru