menuMENUHledat
csen

V USA tajně vyrostla nová elektroautomobilka, má už vlastní továrnu!

10. 01. 2017 | Zdroj: electrek.co, rivian.com
V USA tajně vyrostla nová elektroautomobilka, má už vlastní továrnu!

Rivian Automotive vznikla v roce 2009. 7 let potajmu existovala a vyvíjela se a teď si koupila bývalou továrnu Mitsubishi v Illionois na produkci 240 000 aut ročně.Založil ji její současný CEO RJ Scaringe, absolvent slavného MIT. Ve firmě v tuhle chvíli pracuje okolo 100 zaměstnanců a ne ledajakých. 

Co je Rivian Automotive

Šéfinženýrem je jistý Lawrence Achram. To jméno většině lidí tady v Česku asi moc neřekne. Nicméně, je to bývalý vysoký představitel Chrysleru, který stál za projekty jako Chrysler 300 nebo Crossfire. Elektrické pohony má zase na starosti Gary Gloceri, bývalý šéfinženýr elektrických pohonů ve společnosti Magna, jednoho z největších dodavatelů automobilových komponent na světě. A právě v Magně měl Gary na starosti pohon pro Ford Focus Electric.

A Rivian Automotive má i další esa v rukávu. Pracuje pro ni třeba Winfield Coachman, bývalý šéf továrny Chrysleru a manažer programu v A123 Systems, společnosti, která se zabývá uchováváním elektrické energie v automobilech a stojí i za technologií pro závodní Porsche 919 Hybrid. Takže odborníka na výrobu, pohony i akumulátory mají, ale co nějakého designéra? Tím je Larry Erickson, bývalý šéfdesignér u General Motors a u Fordu.

Utajený vývoj

Automobilka sice vznikla v roce 2009, ale jednotlivá esa popsaná výše sbírala jak hráč při mariáši, prostě postupně. Výrazného růstu se firma dočkala teprve před více než rokem, v roce 2015. Tehdy také začala hledat továrnu. Od té doby bychom mohli tedy datovat nějakou konečnou fázi vývoje prototypu.

Továrnu už mají, ale investice do ní jsou relativně nízké. Zatímco Faraday Future svého času hovořila o miliardě dolarů a Tesla má od Deutsche Bank na rozjezd produkce Modelu 3 přislíbeno půl miliardy dolarů, tak Rivian Automotive, teď po zakoupení továrny, hovoří o investici 175 milionů dolarů v horizontu sedmi let a vytvoření 1 000 pracovních míst.

Samotná továrna prý stála relativně málo. Když Tesla kupovala od Toyoty továrnu NUMMI ve Fremontu, platila za to jen 42 milionů dolarů. Cena továrny Illinoiské továrny Mitsubishi mohla být podobná. A jen tak mimochodem, Mitsubishi v této továrně produkovalo prý až 240 000 automobilů ročně.

Výroba začne 2019

Nuže dobrá, továrnu i opravdu zkušené profesionály už Rivian Automotive má. Kdy se ale můžeme těšit na první jeho automobily? Rivian říká, že výroba má začít v roce 2019. Tedy teoreticky už za dva roky. Na výrobu prototypů, stejně jako Tesla pro svůj Roadster, přitom automobilka vlastní továrnu nepotřebuje (Tesla využila služeb Lotusu).

Hypoteticky je tedy možné, že Rivian už své prototypy má, teď už má i továrnu a je tedy reálné, že v horizontu dvou až necelých tří let začne produkovat první elektromobily. Tou dobou už Tesla bude patrně najíždět produkci Modelu Y a Model 3 už bude dávno brázdit silnice Evropy i Ameriky.

Rychlost, o které hovoří Rivian Motors, přitom dává tušit, jak by na tom v realitě mohl být Faraday Future či třeba Lucid Motors. Na koho z těchto tří byste si vsadili, že jeho produkční elektromobil bude v prodeji dřív?

 

 

TeslaelektromobilitaelektromobilRoadsterUSAelektromotorkonceptFaraday Futurecena
Nahoru