Dobíjecí stanice v Evropě rostou jako houby po dešti, nevýhody elektromobilů mizí
![Dobíjecí stanice v Evropě rostou jako houby po dešti, nevýhody elektromobilů mizí](/media/thumbs/clanky/thumb_800x650_dobijeci-stanice-v-evrope-rostou-jako-houby-po-desti-nevyhody-elektromobilu-mizi.jpg)
Nevýhody elektromobilů se ztrácejí
Elektromobily mají tři hlavní nevýhody oproti autům se spalovacími motory. Tou první je krátký dojezd. Na jejím odstranění pracují všechny automobilky a Tesla je v tom vcelku úspěšná. Oproti obdobně výkonným spalovacím motorům si vede dokonce lépe, jak ukázalo srovnání nové generace Roadsteru s Bugatti Chiron. Na tisícikilometrové dojezdy u běžných aut si však budeme muset patrně počkat, ty přijdou až s revolucí v akumulátorech.
Druhou nevýhodou je velmi pomalé dobíjení ve srovnání s tankováním pohonných hmot. Tady výrobci zatím pokročili v tom smyslu, že všechny zmiňované sítě dobíjecích stanic, včetně Tesly, plánují nově otevírat 350kW dobíjecí stojany. Dobití na 80 % (tj. „plné nádrže“) by mělo zabrat 30 minut. Jistě, pořád to bude pomalejší než klasické tankování, ale už to nebude o mnoha hodinách čekání.
No a třetí, poslední zásadní nevýhodu se teď snaží odstranit konsorcia firem, kterým dominují obvykle velké automobilky nebo velcí výrobci elektromobilů – Tesla u Superchargerů a nově Renault-Nissan u E-VIA FLEX-E. Jakmile bude dostatek dobíjecích stanic, zmizí strach z toho, zda dojedete do cíle, či zůstanete viset na půli cesty, stejně jako problém s vybíjením akumulátorů při mrazech. A právě na tom se teď v Evropě velmi intenzivně pracuje.
Nissan vstupuje do hry
Největší výrobce elektromobilů na světě Nissan se teď po vzoru Tesly rozhodl pustit se do budování vlastní dobíjecí sítě E-VIA FLEX-E. Nový Leaf totiž sice nabízí kdejakou vychytávku, dojezdem ale nedominuje. Totéž pak platí o elektrické dodávce E-NV200, která nabízí dojezd pouhých 170 km. Za E-VIA FLEX-E stojí kromě Renault-Nissan také italský elektrárenský gigant ENEL, francouzský distributor elektřiny Enedis a rakouská energetická společnost Verbund. Pilotní projekt má však nabídnout pouhých 14 rychlodobíjecích stanic s výkony mezi 150 až 350 kW. Faktem ovšem je, že Renault se spolu s Audi, BMW, Allego, Magnou a pár dalšími angažuje i v síti Ultra-E, jež má přinést 322 rychlodobíjecích pozic u 27 hubů ve 20 evropských státech. Česku se však bohužel Ultra-E i E-VIA FLEX-E vyhnou.
Čerpací stanice začínají kroužit kolem elektromobilů
Důležitým signálem pro budoucnost elektromobilů je i přístup petrolejářských gigantů. Ti zatím nechávali elektromobily v podstatě bez povšimnutí. Partnerství s dobíjecími sítěmi se dotýkalo obvykle jen mezinárodně nevýznamných lokálních sítí čerpacích stanic. Tedy až do loňského listopadu. IONITY, za níž stojí BMW, Mercedes, Ford a Volkswagen, totiž získala mocného partnera z řad petrolejářů – Shell. Ten přinese dobíjecí stanice IONITY také do České a Slovenské republiky, stejně jako do celé řady dalších evropských zemí. IONITYnavíc spolupracuje i s konkurenčním OMV a postarala se o to, aby šlo platit i kartami CCS. V Česku by v budoucnu měly přibýt také další Superchargery, což znamená, že i my bychom se mohli pomalu začít těšit na elektromobilní revoluci, která by měla přijít mezi lety 2020 až 2025 u všech významných automobilek, včetně Škody.