menuMENUHledat

Naše baterie je až příliš rychlá, platí nám za ni málo, říká Tesla

23.03.2018 10:09 | Autor: VS | Zdroj: smh.com.au, electrec.com, teslarati.com,
Naše baterie je až příliš rychlá, platí nám za ni málo, říká Tesla

Když společnost Tesla koncem minulého roku stihla vybudovat Powerpack v šibeničním časovém limitu, všichni napjatě očekávali, jak bude fungovat. Ukázalo se, že funguje dobře. Možná až příliš dobře, jak nyní poukazuje Tesla.


Příliš drahé řešení

Projekt Tesla 100MW/129MWh Powerpack byl vybudován v Jižní Austrálii jako největší akumulátorová soustava na světě. Jejím úkolem je stabilizovat místní síť, která trpí častými výpadky. Již začátkem tohoto roku měl Powerpack možnost ukázat své schopnosti a obstál na výbornou. Na poslední výpadek zareagovala soustava v řádu milisekund a do sítě okamžitě vyslala dostatečně velké množství energie. A právě její rychlost se pro Teslu jeví jako problém.

Doposud standardním řešením problémů s výpadkem nebo překlenutí doby potřebné pro údržbu sítě bylo využívání velkých a velice nákladných benzínových generátorů. Jejich schopnost kompenzace ztráty energie je však finančně velmi náročná a náklady na jejich provoz se mohly vyšplhat i na 7 milionů dolarů za den. Průměrná cena za jeden MW v tzv. FCAS (frequecy control and ancillary services) se pohybuje okolo 14 tisíc dolarů.

Příliš rychlá na pomalý australský systém

Systém společnosti Tesla může vykonávat stejnou službu s mnohem menšími náklady, rychleji a navíc ekologičtěji. Jen v lednu měl prý Powerpack poskytnout energii v hodnotě zhruba jednoho milionu dolarů během pár dní.

Tesla si postěžovala deníku The Sydney Morning Herald, že australský operátor energetického trhu neplatí společnosti tak, jak by měl.

„Tesla odhaduje, že 30-40% doručené energie baterií Hornsdale Power Reserve nebylo proplaceno. Podle Tesly za tím stojí technické specifikace, které vypočítávají výkon na základě výkonu benzínových generátorů. Současné kompenzace tak uhrazují výkon baterie podle norem postavených na základě dosavadních zkušeností s benzínovými generátory“

Tyto generátory však mají mnohem pomalejší reakční schopnosti než akumulátorová síť od Tesly, která je schopna vyslat během chvíle dostatečné množství energie při FCAS, avšak část z ní není účtována.

Tesla neposkytla informace o tom, o jak vysokou částku se jedná. Ovšem ceny poskytovaných služeb jsou poměrně vysoké. I přes tento poměrně brzký problém zahájila společnost výstavbu několika dalších podobných projektů pro skladování energie potřebné během výpadku na dalších místech v Austrálii. Zároveň se společnost snaží co nejvíce propagovat instalaci svých solárních panelů Powerwalls do 50 tisíc domácností, ovšem tento projekt není příliš podporován novou vládou Jižní Austrálie.

Nahoru