menuMENUHledat

Německo jde vstříc autonomnímu řízení, chce rozseknout morálku autonomních aut

30.08.2017 10:08 | Autor: MSO | Zdroj: BMVI, Zdroj obrázku: tesla.com
Německo jde vstříc autonomnímu řízení, chce rozseknout morálku autonomních aut

Možná jste už slyšeli o tom, že klíčovým problémem v oblasti autonomního řízení je etika jeho rozhodování. Při řízení vozu se občas i živí řidiči ocitají v situacích, kdy žádné rozhodnutí není správné – zabít dítě na přechodu, nebo riskovat život posádky včetně vlastního dítěte v autě? To jsou rozhodnutí, která někdy řidiči musí udělat a pak s nimi celý život žít. A teď je bude muset dělat i počítač či spolkové ministerstvo dopravy.

Koho autem zabít?

Etika rozhodování u umělé inteligence řídící autonomní vozidla rozhodně není jednoduchá. Najednou je totiž třeba řešit otázky, o kterých filozofové dumají už stovky let. V situaci, kdy je nehoda nevyhnutelná, mám zabít posádku, nebo někoho jiného? Dvě stařenky, nebo jedno dítě? Člověk se nakonec nějak rozhodne, protože ve zlomku sekundy beztak nemá šanci to nějak promýšlet. Počítač tuhle šanci ale má a bude se řídit podle programu. Zabije toho, koho mu zadal programátor. A tady právě nastupuje ona odvěká filozofická otázka.

Jenže autonomní řízení už nechce čekat další řadu let na vyřešení filozofických problémů. „Lidské“ řízení stojí i v naší zemi a přes veškerou snahu legislativců a výrobců aut každoročně stovky životů. Každý den u nás zemřou v průměru skoro dva lidé, většinou právě kvůli lidské chybě za volantem. O těžce raněných s trvalými následky ani nemluvě. To je přesně ten důvod, proč Elon Musk masivně prosazuje autonomní řízení. Už teď se prokázalo, že vede k mnohem menšímu počtu nehod.

Jenže zatím jen u úrovně autonomie 3, kdy veškerou odpovědnost nese řidič, který má povinnost mít nad automobilem kontrolu. Od úrovně 4 tato povinnost padá. U úrovně 5 pak posádka vozu za jakýchkoliv okolností zadá jen destinaci a to bude vše. V takovém autě už je volant vlastně zbytečný.

Článek pokračuje na další straně.
Nahoru