menuMENUHledat

Od kolébky do hrobu vyprodukuje elektromobil méně emisí než automobil poháněný benzínem

07.01.2016 07:00 | Zdroj: latimes.com
Od kolébky do hrobu vyprodukuje elektromobil méně emisí než automobil poháněný benzínem

Elektromobily vyprodukují během svého života podstatně méně skleníkových plynů, než auta s těmi nejefektivnější benzínovými motory, vyplývá to z nové studie, kterou zveřejnila Union of Concerned Scientists.

Zahrnuty jsou výroba, provoz i likvidace vozu a výroba a transport elektřiny i benzínu. Studie vychází z údajů získaných od automobilek, agentury EPA, laboratoře Argonne National Laboratory a Ministerstva energetiky.

Nejhůř dopadly elektromobily jezdící ve středu USA, nejlepší výsledky má sever NY

Auto poháněné elektřinou je na tom s emisemi stejně jako klasický automobil se spotřebou 1 galon na 87 mil (3,8 l na 140 km). Jako vítězové vyšly v tomto srovnání elektromobily všude v USA, ovšem je pravda, že v oblastech, kde se elektřina získává spalováním uhlí, byly rozdíly jen malé.

Nejhůř dopadly elektromobily jezdící ve středu USA. V zemích jako Colorado, Kansas a Missouri uvolní do ovzduší stejně emisí, jako by měly spotřebu 1 galon na 35–36 mil (3,8 l na 56–58 km). Nejlepších výsledků dosáhly na severu New Yorku. Většina energie se tam získává z obnovitelných zdrojů, takže elektromobil vyprodukuje zátěž asi jako vůz se spotřebou 1 galon benzínu na 135 mil (3,8 l na 217 km).

„Ačkoli automobily poháněné baterií při provozu nevypouštějí emise, jejich celkový dopad na globální oteplování není zanedbatelný. Záleží na zdrojích elektřiny, která je pohání, a na výkonnosti vozu,“ vysvětluje autorka studie Rachael Nealerová.

Elektromobily mohou hrát roli ve snižování dopadů na klimatické změny

V celkovém průměru ale elektromobil v USA vyprodukuje o více než polovinu méně emisí podporujících globální oteplování než „benzíňák“.

Studie je podle Nealerové ukázkou toho, že elektromobily mohou sehrát zásadní roli ve snižování nejhorších dopadů klimatických změn v polovině tohoto století. Navíc předpokládá, že s tím, jak se technologie vyvíjí, se situace bude ještě zlepšovat:

„Je opravdu působivé, o kolik čistším se stal životní cyklus elektromobilu za poslední 3 roky.“

Nahoru