menuMENUHledat
banner

Přechod velkých automobilek na elektromobily může zničit spoustu dodavatelů, varuje Daimler

21.02.2018 13:44 | Autor: MSO | Zdroj: Zdroj obrázků: media.daimler.com, tesla.com
Přechod velkých automobilek na elektromobily může zničit spoustu dodavatelů, varuje Daimler

Společnost Daimler, pod jejíž křídla patří Mercedes Benz, Smart, ale třeba i Mitsubishi Fuso, se napříč skupinou chystá k masivnímu přechodu na výrobu hybridních a zejména elektrických aut. Stuttgartská automobilka ze země, která dala světu Dieselgate, však varuje, že přechod z dieselů na elektromobily může mít pro řadu firem v dodavatelském řetězci fatální důsledky. Spoustu komponent přitom automobilka odebírá i z Česka!

V čem vězí problém

Na první pohled je vlastně každému zřejmé, že dieselové auto potřebuje poněkud jiné komponenty než elektromobil. Zatímco diesel vyžaduje převodovky, vstřiky, bloky motorů, lambda sondy a podobně, elektromobil potřebuje akumulátory, elektromotory či dobíjecí elektroniku. To není pro nikoho asi nic nového. Co ale vypadá jako relativně nová zpráva, na niž se Daimler snaží upozornit, je, že nástup elektromobilů si vyžádá razantní změny ve velké části dodavatelského řetězce. Agentura Reuters uvádí, že firma, která loni oznámila svůj záměr začít vyrábět elektrické náklaďáky, investovat miliardy eur do elektrifikace celého svého portfolia osobních vozů do roku 2022, a dokonce se vrhnout na výrobu bateriových úložišť pro domácnosti, teď začala tvrdě tlačit na své dodavatele, aby se začali připravovat na zcela nové druhy výroby.

Výroční zpráva jako forma nátlaku?

S ohledem na plánovanou elektrifikaci nových modelových řad a přesun zákaznické poptávky od dieselových a benzinových motorů je zejména segment osobních automobilů Mercedes-Benz vystaven riziku, že Daimler bude vyžadovat změněné objemy komponent od svých dodavatelů,“ stojí poněkud šalamounsky ve výroční zprávě Daimleru. Zdá se ale, že situace zejména Mercedesu není až tak růžová, protože ve výroční zprávě se také píše: „Nezbytné rozšíření kapacity továren našich dodavatelů bude také vyžadovat cenově efektivní spoluúčast.“ Daimler tak vlastně říká, že dodavatelům se do změn zas tak moc nechce, a pokud chce mít zajištěny komponenty pro jiný druh automobilů, který se chystá vyrábět, bude ho to něco stát. Informace o změnách v dodavatelském řetězci přitom dokreslují předchozí prohlášení firmy, že letošní zisky budou výrazně nižší, protože firma tento rok zvýší výdaje na nové technologie elektrických a autonomních aut.

Místo Bosche LG Chem a nVidia

Automobilový průmysl se však ocitá před mnohem větší výzvou, než by se mohlo zdát. Automobilky, které to myslí s novými technologiemi v masovém měřítku opravdu vážně, totiž budou muset hledat zcela nové dodavatele. Vedle LG Chem, korejského výrobce Li-ion akumulátorů, jenž už v Polsku staví svoji gigantickou továrnu na akumulátory pro elektromobily, se totiž na seznamy masových dodavatelů automobilek dostanou i další firmy, jež jsou v automotive nováčkem – třeba nVidia. Ta se začíná etablovat na poli umělé inteligence pro autonomní vozidla.

Automobilový průmysl se bude muset změnit

Jenže automobilky postavené na neustále plynoucím proudu komponent, aby mohly vyrábět takřka bez zásob, se budou muset v některých oblastech adaptovat. A zrovna IT průmysl není oblastí, kterou by šlo snadno přesunout někam do Plzně nebo k polskému Štětínu. Navíc historie říká, že stačí jedno zemětřesení na Tchaj-wanu a kupříkladu výroba operačních pamětí je rázem celosvětově paralyzována. To by se společnosti Bosch, výrobci vstřiků do dieselových motorů nejen Mercedesu, nestalo. Rizika se tak začínají měnit. Ostatně zrovna LG Chem také v minulosti zaznamenal jediný požár, který na měsíce paralyzoval řadu výrobců notebooků a jejich nabídku akumulátorů.

Na elektromobilech se těžko vydělává

Své o tom ví třeba Tesla, jejíž produkce Modelu 3 zůstala paralyzována kvůli nedostatkům v Gigafactory, společné továrně s Panasonicem, která vyrábí jen jednu z mnoha desítek tisíc komponent, bohužel však tu nejpodstatnější – akumulátory. Jediné zpoždění u jedné subdodávky poslalo akcie Tesly rázem ke dnu, přičemž se navíc firma ocitla v ještě červenějších číslech než předtím. Mercedes, Volkswagen ani žádná další automobilka přitom zdaleka nemají nad dodavateli akumulátorů takovou moc jako Tesla nad Gigafactory.

Ostatně o tom, že na elektromobilech se špatně vydělává, se tento týden rozhovořil i Carlos Ghosn, generální ředitel Renaultu a aliance Renault-Nissan, největšího výrobce elektromobilů na světě. Pro televizi CNBC prohlásil: „Jsme patrně nejpokročilejším výrobcem automobilů z pohledu nákladů na elektromobily a už loni jsme oznámili, že jsme patrně jediným výrobcem automobilů, který začíná na prodeji elektromobilů vydělávat.“ Stojí za to si připomenout, že skupina Renault-Nissan svůj elektromobil Nissan Leaf prodává už od roku 2010, přičemž o nějakém vydělávání začala hovořit až loni. Do ledna tohoto roku se prodalo celosvětově 300 000 Nissanů Leaf.



Nahoru