menuMENUHledat

Renault z Madeiry udělá „chytrý ostrov“

23.02.2018 12:24 | Autor: MNG
Renault z Madeiry udělá „chytrý ostrov“

Když se řekne ostrovní provoz…

Ostrovní provoz je slovní spojení, které nemají v energetice rádi. Znamená to, že došlo k rozpadu elektrorozvodné soustavy, obvykle díky nedostatku zdrojů elektrické energie, a aby nespadla soustava celá – jak ještě donedávna bývalo obvyklé v Jižní Austrálii – tak se soustava rozpojí a jednotlivé její části jedou samostatně, tedy s vlastními zdroji a vlastní spotřebou.

Na Madeiře je ale ostrovní provoz každodenním chlebem. Tento malý ostrov ani na dvakrát tak velký než Praha a s pětinou obyvatel Prahy si musí svoji elektřinu vyrobit i spotřebovat sám. Elektřinu zde poskytuje společnost Empresa de Electricidade da Madeira (EEM), která drží monopol a z velké části energii vyrábí z fosilních paliv, která ale přímo na ostrově nejsou k dispozici. Kromě své tepelné elektrárny v Câmara de Lobos však firma vybudovala i masivní sezónní vodní elektrárnu v Levadas a výrazně investuje i do obnovitelných zdrojů energie, které pokrývají 26,5 % roční produkce elektřiny. EEM však chce podíl obnovitelných zdrojů ještě dále navyšovat. A Renault mu má k tomu pomoci.

Pilotní projekt začne v Porto Santo

Porto Santo je malým ostrovem, který se nachází 43 km severovýchodně od Madeiry. Na 42 km2 zde žije 5 483 obyvatel. Ti dostanou ke každodennímu užívání od Renaultu k dispozici 14 elektrických Renault ZOE a 6 elektrických Renault Kangoo. Renault, respektive EEM, na ostrově pro těchto 20 vozů vybuduje celkem 40 soukromých i veřejných dobíjecích stanic. To by zatím nebylo nic výjimečného. Jenže Renault a EEM chtějí těchto 20 aut využít jako náhradu za Powerpacky. Ano, čtete správně. V době provozní špičky auta nebudou jezdit, ale budou připojená do dobíjecích stanic a dodávat energii zpět do sítě. Naopak v době, kdy je energie přebytek, se budou automobily dobíjet a lidé s nimi budou moci jezdit a přebytečnou energii spotřebovávat. Renault tento koncept nazývá jako Smart Electric Ecosystem a pro ostrovní provoz, ať už na ostrově či mimo něj, je doslova ideální.

Na ostrově se objeví i Powerwally od Renaultu

Kromě aut Renault do Porto Santo doveze i svoji verzi Powerwallů. Renault totiž ve spolupráci s britskou společností Powervault už od loňského července vyrábí vlastní verzi Powerwallů. Na rozdíl od Tesly na to jde ale jinak. Do svých „Powerwallů“ totiž instaluje akumulátory ze starých elektromobilů, které jsou buď po nehodě nebo nějaké závadě nepojízdné, či případně jejich majitel se rozhodl akumulátor vyměnit za nový (připomeňme, že Nissan Leaf je na trhu už od roku 2010). Na ostrově se tak dočkají i blíže neurčeného množství těchto bateriových systémů.

Porto Santo jako první experiment

Společný projekt Renaultu a EEM má velkou oporu u regionální vlády Madeiry. Pokud se na Porto Santo osvědčí, mohl by dostat zelenou i v dalších lokalitách, včetně hlavního ostrova. Nasazení akumulátorů a elektromobilů schopných dodávat elektřinu zpět do sítě by totiž mohlo pomoci EEM navýšit podíl obnovitelných zdrojů energie, a tím snížit podíl dovozu fosilních paliv do tepelné elektrárny v Câmara de Lobos. Na projektu v Porto Santo přitom participují i další význačná jména jako ABB, The Mobility House (německý výrobce nabíjecích stanic) nebo Bouygues Energies (francouzský dodavatel řídicích systémů pro energetiku a fotovoltaických panelů).

Nahoru